Kalendar Prosveta. [Za god.] 1928

ПРСООВЕ ТА.

Ог. гег. ро!. Хамид Х. Ефендић:

Наша просветна политика.

Држава као присилна организација за удовољивање ко– лективних потреба својих грађана има много интереса да се заузима и брине око одгоја младежи и у физичком и У душевном погледу. Та брига састоји се с једне стране у оснивању и изграђивању државних институција за подуку младежи а. с други стране у надзирању и давању смерница приватној иницијативи, у колико је иста управљена у смеру културног придизања народа а специјално младежи. Сва настојања државе управљена у том правцу називамо просветном политиком.

Политика значи настојање да се употребом или неупотребом извесних средстава нешто постигне. Као и све друге,и школска политика има своја средства. Та су средства различита већ према сврси, која се жели постићи.

Најелементарније средство којим се служи просветна политика јест школа. Према броју, врстама и квалитети школа као и тежишту у наставним плановима, просуђујемо, да ли је просветна политика једне државе добра или рђава. Додуше, јединствен критериј за то просуђивање не постоји а из простога разлога што не постоји ни јединствено назирање на свет. Али и поред свих разлика у погледима на свет и уређај друштвених односа, мислимо да постоји и један низ чињеница, на. основу којих се може с извесним степеном објективности просудити да ли је просветна политика једне земље добра или рђава. Најглавније од тих чињеница јесу ове: апсолутни и релативни број аналфабета; апсолутни и релативни број основних средњих, стручних и високих школа у државним и приватним рукама ; материјална и душевна култура земље; стање привреде и куповне моћи широких народних слојева; постојање или непостојање потребе за увећањем броја интелектуалаца ; бројчани однос интелектуалаца напрама неинтелектуалцима; квалитета наставника и наставних планова и остало.

Добро материјално стање народа предуслов је за плодну просветну политику. Богатији народи већином имају и боље стање просвете. Исто тако и богатији слојеви народа у једној земљи стоје редовито у просветном погледу боље од сиромашних.