Markov manastir

13

Но, поред овога, византијски манир допушта себи и декоративно представљање конструктивних форми, где, као што смо напред напоменули, оне не би биле конструктивно потребне, али где би их могло бити. Архитект цркве Св. Димитрија се јако и срећно служио овом лиценцијом.

Две лизене на источној фасади испадају за 10 ст из зида и оне немају свога конструктивног, носећег значења осим што маркирају северни и јужни обимни зид. То се на фасади и не прикрива, на против, ове лизене иду управно све до зупчастог венца на крову и у његову се косину убијају (сл. 12 и 13). Слични, мало другачији, случај имамо на угловима западног и јужног и западног и северног обимног зида. Пиластер испада из зида и као такав иде до венца-капитела, а одатле прима архиволту, стварну конструктивну линију трансверзалног свода у припрати. Ови пиластри имају ту особитост, што су у њима урезани кружни полустубови, чини нам се, претече оних из Лазареве Епохе (сл. 2, 11).

Тричетвртни, кружни, стилизовани стубићи маркирају сваки пресек страна на тамбуру кубета. Њихове главе, као отпорци, једва, јако стилизовано примају таласасти венац од три реда косо засечених опека. Овај венац над сваком страном понаособ је полукружан атај облик добија од слепих аркадаца, стилизованих олакшавајућих лукова за прозоре на тамбуру (сл. 14).

Нише полукружне на западној фасади, полукружне и правоугаоне на абсиди пресведене луцима, преко којих су у доњој етажи још и перпервази од удубљених зубаца на цик-цак; прозори на северној и јужној фасади, зазидани свакако за време (и зарад) израде фресака, са својим допрозорницима, луцима и первазима од удубљених зубаца на цикцак; пантљика од удубље- | них зубаца на цик-цак која 7 Слика 8. иде око целог квадратног дела тамбура кубета, где су пандантифи, служе такође оживљавању фасаде пластиком стилизованих а конструктивних елемената. |

Главни кордон од белог мрамора, који иде око целе цркве а у висини зазиданих прозора и двојног прозора на абсиди даје нам утисак, а то свакако донекле и јесте, једног серклажа за изравнавање притисака.

Сви побројани конструктивни елементи, које архитект цркве Св. Димитрија са толико лакоће, среће и са толико стручности употребљава у циљу постизавања ефекта другостепене пластике, као и они стварно конструктивни, које он исто тако лако и срећно употребљава у истом циљу, дају нам и овде доказа о његовој високој способности и култури, а то ће рећи о култури нашега народа у то доба.

Пласшика дешаља. — У унутрашњости од детаља можемо поменути само шест конструктивних слободних стубова и стубиће иконостаса као детаље минуциозно и 60-