Markov manastir

44

мисао његове градње цркве св. Димитрија, и ова ће мисао бити овде жива док траје и једнога камена цркве Маркова Манастира.

На пређеосвећеној литургији за време великог входа место Херувимске песме поје се друга једна песма исте садржине и истог смисла: Ниње сили..., која још јасније илуструје ове фреске, а која гласи: „Сада небесне војске (анђели) с нама невидљиво служе, јер гле долази цар славе, гле тајна савршена жртва носи се на копљима. Вером и љубављу приступимо да будемо учасници вечног живота. Алилуја.“ И доиста овде у Маркову Манастиру видимо како са архијерејима служе небесне војске, анђели, на северне двери за време входа улази у храм Цар славе, кога имамо код северних двери у Маркову Манастиру насликаног као Цара царева, а краљеви земаљски у краљевској задужбини, који су место верних на литургији, приступају с вером и страхом и моле се да буду учасници вечнога живота речима: Помени нас Господе у царству своме!

Слика 47. 8. икос.

Да је веза између минијатуре псалтира и фреске Маркова Манастира могућа, видимо „из тога, што су оне скоро истовремене. Композиција откривене фреске у Маркову Манастиру и минијатуре српског псалтира у Минхену је свакако обична композиција у иконографији ХМ. и ХМ. столећа за приказивање Исуса Христа као цара, пантократора, судије,33) те је у Маркову Манастиру узета за илустрацију другога дела Херувимске песме, где иде. цар свега да се принесе на жртву, а минијатуриста српског псалтира узео ју је као илустрацију 44. псалма, где се опева Месија као Цар царева. Основни тип ове слике и композиције је према Стжиговском“) деисис (Исус Христос, Богородица и св. Јован), који води свој историјско-уметнички постанак не из византијске дворске церемоније, како мисли Кондаков, но из старохришћанског приказивања, које се означава са „есет Фаг“ или боље са „тада о 1е215“.

Дакле цео доњи појас слика у олтару и храму и припрати чини једно, једну целину, као што и други појас изнад овога првог најдоњег, и трећи појас фрески чине једну целину, један циклус. Доњи појас Велики Вход је једна слика, један велики циклус са грандијозним сижеом по замисли и извођењу, једна добра композиција, која сведочи да је сликар ових фрески био велики мајстор а уједно и учен богослов. У олтару служи архијереј Исус Христос, ђакони каде, носе дискос, путир, рипиде, с њима служе архијереји велики богослови и светила цркве, а у храму када излази Цар царева Исус Христос

83) Види Ј. Зегхуво мо Ка, Пје Миашгеп дез већ зећеп РзаНегз, Таје! УП, СУП. Последња минијатура из акатиста, као илустрација речи; #џе принденмти цб ст... Обе ове минијатуре су сличне са споменутом илустрацијом 44. псалма и фрескама у Маркову Манастиру.

33) ЈБа, 98,