Markov manastir

· 50

Акатист са јужнога зида припрате наставља се на северном зиду припрате, сасвим у углу, са 8. икосом.

Икос 6. Господ Исус Христос као младић без бркова и браде“) благосиља именословно десном руком, а у левој држи свитак. (С десна и лева су архијереји у палистврију и омофорима, и с јеванђелијем у руци. Из нимба Христова иду постранце два зрака, а исто тако падају на нимб Христов с неба из једног круга два зрака, а у овом кругу на небу у светлости је погрудни лик Спаситељев, и Спаситељ благосиља десном руком, а у левој држи свитак. Светао круг са Спаситељем на небу носе два летећа шестокрилата серафима. Из овог круга иду опет постранце два велика зрака. Од сигнатуре виде се само слова ЖНИХ И Б из почетних речи 8. икоса: вћећ БЕЋ ЕЋ НИ ЖНИХ И Е ишниХ..., које у српском преводу гласе: „Неописано слово било је све доле и није сасвим сишло одозгоре (Т. |. с неба)...“ (слика 47).

Кондак 8. Христос, као пророк, седи у светлости и слави на кугли као пантократор, и благосиља с обе руке. Светлу елипсу у којој је Спаситељ држе анђели, и то са сваке стране по два анђела у царском костиму, који удивљени и са чуђењем гледају Спаситеља. Изнад Спаситеља и анђела раширио је један шестокрилати серафим своја крила. Сигнатура ове слике су почетне речи 8. кондака: Есако соушкство аггаско вдиклњетсе велике... (слика 48).

Веома занимљиво је приказан Икос 9.: „Речите говорнике видимо пред тобом, Богородице, безгласне као рибе, јер не знају да кажу, како и девојка остајеш и како си могла родити“. Посред слике стоји пресвета Богородица на четвртастом подножју и држи малога Спаситеља на грудима у звездастој светлости. Мали Спаситељ благосиља са обе руке. С обе стране Богородице су незнабошки ретори и мудраци, млади и стари, са чудним капама, и држе у рукама стил, отарћапит и свитак. Од ових ретора један има капу као балон, какву смо видели да има цар Соломон на откривеним фрескама Великога Входа. Ретори зачуђено гледају на Богородицу и стиснутих уста, „јер не знају да кажу, како и девојка остаје, и како је могла родити“. Сигнатура 9. икоса је уништена (слика 49). ош Е Кондак 9. „Створитељ свега, же-

= ак Е лећи да спасе свет, дошао је по своме обећању...“ Васкрсли Исус Христос, у белој одећи стоји на уласку једне подземне пећине, ада, чија су врата сломљена и полуге уништене, и избавља из.гроба Адама и Еву, једно с једне, друго с друге стране. С десна Спаситељу иза Адама је св. Претеча Јован са нимбом око главе, обучен у камиљу длаку, и пружа руке према Спаситељу. Иза Претече су старозаветни патријарси. С леве стране Спаситеља иза Еве су старозаветни цареви са нимбом око глава, и то прво цар Давид у костиму византијског императора и с округлом затво-

Слика 54. Причешће апостола (фрагменат); Тајна вечера.

54) () постанку типа Спаситеља као младића без браде и човека са брадом види 0. И Шмитљ, Кахр:з - Джами, (ИзвЂста русскаго археологическаго института вђ Константинополћ, Т, ХГ. 170—172).