Markov manastir

53

Икос 12. У средини је икона Одигитрија,56) која представља матер Божју тир оу како је приклонила главу према малом Спаситељу 16 ХС, кога држи на левој руци. Дете је загрлило матер и утиче јој се око врата. Испод Одигитрије је скупоцен покривач украшен белим двоглавим орловима. Испод иконе је једно лице које носи на леђима икону

Одигитрију. С леве стране Одигитрије је ђакон са ручном кадионицом у десној, а дугом

ђаконском рипидом у левој руци, С десне стране Одигитрије је цар Ираклије у костиму византијског императора и са крстом у десној | руци. Иза цара је свита државних _ достојанственика и великаша у скупоценим мандијама. Овај икос има сигнатуру својих почетних речи: поосше рждстем ти ккесхвалмем вени... Иза цара Ираклија је такође један ђакон с рипидом. На Ираклија. се односе свакако речи овога икоса: „Радуј се “У _ (здраво), скупоцена круна побожних царева“, јер се у овом икосу многи изрази односе на историјске догађаје, иза којих је написан Акатист (слика 52). Кондак 12. На средини је икона Одигитрија, која се разликује од оне у икосу 12. Овде Богородица право стоји, на левој руци држи малог Спаситеља, који десном руком благосиља, а у левој држи свитак. Богородица десном руком указује на Спаситеља. Икону Одигитрију придржава једно лице, Испод иконе је и овде скупоцен покривач. С леве стране Одигитрије је писац акатиста патријарх Сергије, у левој руци држи велики крст, а у десној кадионицу с којом кади, као што се то чини за време читања Акатиста, као да се свака похвала Акатиста шаље Богородици са кадом тамјана... Патријарх Сергије је гологлав, обучен је у полиставриј и омофор, на стихару има реке, а иза патријарха Сергија је још један архијереј исто тако обучен, само још има капу на глави, на којој је крст, а иза ова два архијереја су два ђакона. С десне стране Одигитрије стоје појци у скупоценим хаљинама и са шиљастим чудним шеширима на глави, а рукама дају такт. Пред појцима доле клече два мала чаца, од којих један држи свећу, а други отворену књигу. Сигнатура овога кондака је: (у ксепктаа мти дбо, почетне речи 12. кондака. Овде је приказан патријарх Сергије како после избављења Цариграда од непријатеља, у храму Влахернском приноси Богородици из благодарности на дар своју песму Акатист и како се моли Богородици „да избави од сваке невоље и спасе од будуће осуде оне, који јој заједно кличу: Алилуија!“ (слика 52).

Слика 59. Христос пред Пилатом.

Ш. Причешће Апостола и Тајна вечера. Страдања Спаситељева. Васкрс Спаситељев и догађаји после васкрса.

Трећи циклус имамо у трећем појасу фрески Маркова Манастира, који је изнад појаса Акатиста. И овај циклус почиње у олтарској апсиди са две слике поред олтарског прозора у његовом горњем делу, и то са причешћем апостола телом и крвљу, и даље се овај циклус наставља на јужној страни олтарске апсиде и у простору над ђакоником у олтару, прелази у храм на јужни зид, и затим пошто је овај циклус већ доста високо, не прелази у припрату, јер на овој висини нема везе са њоме, но прелази на источну

56) О икони Одигитрији види Н. П. Кондаковђ, Паматники... 146—156, и од Истога, Иконографи Богоматери, Г. [, 152 и даље,