Markov manastir

60

До ове слике види се веома оштећено и нејасно Распеће. Исус Христос је разапет на крсту, на коме виси тежином тела, које иде у кривој линији. Ноге су приковане на месту доње пречаге крста. С леве стране један војник замахнуо је нечим у десној руци на Спаситеља, ваљда копљем, а левом се руком држи за крст. Распеће је по средини прекинуто новијим иконостасом. Овде се прекида циклус Страдања у храму, и свакако је настављен у овом појасу васкрсењем и догађајима после васкрса у олтару, у простору око и изнад жртвеника, само су ове слике овде премазане. Циклус страдања завршује се у олтарској апсиди поред Причешћа Апостола св. хлебом сликом /ављање Спасштеља мироносицама (слика 65). На средини је васкрсли Спаситељ у белој одећи, и са испруженим обема рукама у лепом покрету руку благосиља две Марије (Богородица и Марија Магдалина), које у извесном размаку клече испод Спаситељеве руке на земљи, пружајући руке према Спаситељу. Иза сваке Марије је по једно ниско дрво са широким лишћем. Слика има грчку сигнатуру: :: КОРЕ херете (према Мат. 28, 9), иако је приказана по Јов. 20, 17 (не дотичи ме се).6))

2. Фреске у олтару осим циклуса.

У олтару осим три споменута појаса фрески, осим циклуса, имамо још само две слике: Силазак св. Духа и Медаљон Спасишељев. (Силазак св. Духа је у олтарској апсиди с јужне стране, изнад Тајне вечере у трећем циклусу, и приказан је слично ономе

рит у Мистрит0) (Репбјер!о5). Изнад апостола, који су

у полукругу, лебди на потпуно плавом небу, т. |. каснијем премазу свежом плавом бојом, св. Дух - као голуб. На олтарском своду, сасвим горе, је медаљон Исуса Христа који благосиља. Медаљон држи анђео у лепом летећем ставу. Ово ће свакако бити остатак Вазнесења, које долази обично овде на овом месту, у врху олтарског свода. (Осим циклуса и осим ове две слике, сав остали простор олтарске апсиде и олтарског свода премазан је у најновије време свежом плавом бојом, што ће свакако бити кварење монаха Дионисија. Веома сам био изненађен једном сликом, коју

сам видео на оним стубовима, који улазе у састав каменог иконостаса. На месту где треба да су капители стубова,а којих нема, и то на источној страни на оба стуба насликан је по један мајмун. Мајмун на јужном стубу усправљен је на стражњим ногама, жут је и има жуту дугу длаку, а онај мајмун на северном стубу такође је усправљен 4 на стражње ноге и има ланац око врата. Сликар де их је тако рећи сакрио од гледалаца и могу се видети само из олтара, а из храма не. На осталим странама стуба, јужној, западној и северној, одмах

поред мајмуна, насликани су анђели у лету и летећем ставу са сигнатуром игра ГИЋ. И у храму на стражњим западним стубовима имамо на овом месту анђеле у лету, мајмуне пак не. Домишљао сам се шта би ово могло бити и какав је смисао ових слика.

· Покровскит!) спомиње један спис апокрифног карактера: „Свитаго Григорта Богослова откровенје о сватђи службђ, еже естб литурпа“, који не припада св. Григорију. У спису се говори како су се свети оци искупили око Григорија Богослова да их научи о св. и бескрвној жртви, и Григорије им тумачи св. литургију, и радње и обреде на њој. Ово Григоријево тумачење приказано је и у иконографији, наиме како Григорије седи на престолу у архијерејским одеждама, окружен монасима, и даље се илуструју поједина места овог тумачења литургије. Тако н. пр. илустровано је ово тумачење литургије у минијатурама у једном грчком рукопису из 1600. године, који потиче из цркве Успенија пресв. Богородице у Јосафатовој долини, а сада се чува у ватиканској библиотеци, 72) имамо га и у руским црквама друге половине ХУП. века, н. пр. у Јарославској цркви св.

69) Испор, ОПаатоп-ЗећаТег, 209, и 6. Ма! Шет, Кесћегсћез,.. 540 —546.

70) Испор, 6. Ми ет, Мопштелв ђугапшпз де Мизтга, Р!. 121.

71) Евангеле вђљ памлатникахђ иконографли... 288—290. |

12) Види Апбејо Мал, Моуа раг. БЊ| Т. МГ. где имамо слике и подробан опис, Испор. и Мазпе, Раш, зг. Т, ХСХ, со. 1689—1692.

Слика 69. Умрли Христос.