Metoda za rešavanje taktičkih zadataka u granicama sdruženih odreda : sa kartom šire okoline Niša u razmeri 1:75.000

Вешење У. задатка

Транспорт се у неколико друкче обезбеђује на маршу, но што се обезбеђују трупе. Ова разлика долази отуда, што транспорт, не само није у стању да даје какав отпор непријатељу, него је у кретању спор и неспретан, те га је врло тешко сачувати и склонити од опасности. Ова је тешкоћа у толико већа, у колико је већи транспорт. Ако непријатељ дође У додир са транспортом, довољно је неколико пушчаних или артилеријских метака, да цео транспорт доведу у неред и да причине врло опасан застој у кретању. Ако се транспорт врши са својима, по војнички уређеним, коморџијама, онда се опасност и које како лакше може отклонити, него кад се тран спорт врши са обичним реквирираним мештанима па још ако су непријатељски расположени. У томе случају само крајња и безобзирна строгост официра, подофицира и војника, који су одређени као спроводна стража уз кола, у стању је да одржава трајни поредак и да очува транспорт од растројства, Спроводној је стражи задатак да пази, да кола иду тачно на одговарајућем остојању, да држе увек десну страну пута, тако да је не само слободан саобраћај левом страном, него и да повређена кола одмах и без тешкоће могу иступити из колоне, да остала кола позади себе не задржавају, да се она одмах доведу у исправност и да се брзо прикључе зачељу колоне. Ако ли се кола не могу брзо да доведу у исправност, тада ће се, оно што је на њима, брзо расподелити и претоварити на остала кола, а ако то није могуће, онда ће се уништити, да не би пало непријатељу у руке.

Из овога излази, да транспорт треба тако обезбедити, да непријатељ никако не може доћи са њим у додир, према чему не могу потпуно ни бити у свему меродавни до сада изложени основи за обезбеђење у погледу јачине обезбеђујућих делова, даљине на коју се шаљу и осталога. Обезбеђење транспорта може се сматрати као изузетак. Кад је неизбежно, да ће транспорт морати доћи у додир са непријатељем, тада се са транспортом одмах скреће на какав удаљенији пут, или се, у крајњем случају, транспорт враћа натраг. А у најкритичнијим тренутцима, када се транспорт не