Metoda za rešavanje taktičkih zadataka u granicama sdruženih odreda : sa kartom šire okoline Niša u razmeri 1:75.000

76 РЕШЕЊЕ ПЕТОГ ЗАДАТКА

Усљед овога ће, у колико је савршеније оружје, патроле и извиђачки делови, по самоме инстинкту самоочувања, тежити да се зауставе даље од непријатеља, тако да га неће моћи Довољно осмотрити, нити поднети поуздана извешћа. Због важности ових коњичких извешћа, јер не треба сметати сума, да је коњица око и уво војсци, она не треба да се плаши ни од великих жртава, само да на време прибави и достави команданту одреда поуздана извешћа. Она нарочито треба да обраћа пажњу на присуство непријатељске пешадије, како се не би десило, да јави да је наишла на пешадију, а међутим то да не буде пешадија него коњица, или обратно, што је још опасније. То је велика разлика и може јако и врло неповољно да утиче на одлуку команданта одреда. Из овога се види да је коњичка борба пешке добила много веће важности и значаја са усавршавањем пушке. —

Какав закључак командант одреда може да изведе из тога, што је, по изгледу, непријатељ зауставио своју главну снагу на преноћиште код Клисуре, а неке своје делове истурио чак до Батушницег Ако би се узело, да је доиста непријатељ заноћио са главном снагом код Клисуре, онда би они делови код Батушнице били сувише далело, да се могу сматрати као саставни део предстраже. Ако би се узело да је то код Батушњице некакав омањи одред са некаквим специјалним задатком, онда му је снага, за какво озбиљније предузеће, незнатна. Остаје још једна вероватна комбинација, и која би за одред била најопаснија. А то је, да је непријатељ сазнао за транспорт и да се није зауставио на преноћиште код Клисуре, него се примакао са главном снагом ближе Ба. тушници, да би сутра дан био ближи транспорту и могао исти стићи још на левој обали Мораве. Овако предузеће од стране непријатеља, пре на левој обали Мораве, него на десној у толико је вероватније, што је ово даље од Ниша и трупа у њему и што га Морава у неколико штити. Док међутим, кад би ово предузимао на десној обали Мораве, било би за њега опасније, јер би могао бити изложен удару трупа из Ниша. Из овога излази, да транспорту прети највећа опасност док не прође Мораву на Мраморском мосту. Но и кад. је прође још није у потпуној безбедности све док се не прикучи Нишу.

Шта командант, према свему овоме, треба да предузме па да обезбеди даљи марш одреда»

Путова нема нити газова на Морави да би транспорт могао скренути са насипа у леву страну и даљим, обилазним путем продужити марш за Ниш, него му остаје једини насип преко Мраморскога моста. И кад је тако, онда командант одреда има да се ослони на снагу свога спроводног одреда и да га постави између транспорта и непријатеља тако, да непријатељ не може доћи у додир са транспортом.