Metoda za rešavanje taktičkih zadataka u granicama sdruženih odreda : sa kartom šire okoline Niša u razmeri 1:75.000

РЕШЕЊЕ ПЕТОГ ЗАДАТКА | 79

6':= одузме [= и то ће нам показати у које време најдоцније може и сме поћи транспорт; то је време 4::" часова јутра. А ради сваке сигурности најбоље је да се крене не доцније од 4 часа.

Може бити, многима ће. се учинити, да би у овако 03биљним приликама боље било, или продужити марш одмах с вечери, или се кренути на марш још од пола ноћи. Ово овако може да се учини повољније на први поглед, али кад се више удуби у суштину ствари, одмах ће се увидети, да је то, ако не немогуће, а оно скопчано са врло великим, а можда и неодољивим тешкоћама. Те су тешкоће ове: стигло се у Мерошину после напорног марша доцкан у вече; стока је изгладнела и заморена, неопходно јој је потребан ноћни одмор, да би сутра дан могла наставити свој марш; кретање ноћу заморене стоке веома је тешко; ако се деси и незнатан квареж кола веома је тешко довести их у исправност; и, сем свега тога, лако може да се деси забуна, пометња па и паника код и иначе непоузданих коморџија, при чему ће се тешко повратити ред. Као што се види незгоде ноћног кретања транспорта у близини непријатеља, готово су претежније, него ли дању и сама опасност од близине непријатеља. Из ових, дакле, разлога ја не бих био за то, да се транспорт крене раније од 4 часа јутра. У 4 часа и ако се није сасвим расветлило, опет се толико види и дан све више осваја свакога тренутка, да отпадају све оне незгоде ноћног маршовања.“)

Транспорт ће бити у потпуној сигурности, тек кад се буде попео на Бубањ и упутио ка Нишкој станици.

Једновремено са транспортом имала би се кренути и побочница, да би се једнако могла налазити у висини његовој и између њега и непријатеља.

Са овим би била готова одлука команданта одреда, у овоме: и транспорт и побочница да се крену једновремено у 4 часа јутра: транспорт насипом, а побочница пољем поред шумице на Брестанској Високој, правцем на газ код Међуровачке цркве, па на Д. Међурово за Ниш.

При оваквој ситуацији најугодније је, да онај батаљон што је био на предстражи са још два батаљона образује побочницу, а четврти батаљон да остане уз транспорт као прет-

%) Друга би ствар била, кад би транспорту претила већа опасност, но што је у задатку изложено. У таквом би случају транспорт морао пошто пото продужити марш још с вечера, чим би се стока подмирила и мало одморила, а људи нахранили. И у том би случају обезбеђење било слично дневном обезбдђењу с том разликом, што би растојања обезбеђујућих делова од транепорта била мала, и што се коњица не би истицала да добије додир са непријатељем, одашиљући у правцу « непријатељу само патроле важнијим путовима, а она да се упути насипом да што пре заузме и очува Мраморски мост до доласка транспорта. —