Narodna skupština

СТРАНА 957

Дакле, ко је за то, да се иредлог г. Јурншића иримп, тај иека седн ; а ко је нротнв нека усгане? (Већнна седн). Објављујем да је чл. 9 нрииљен но нредлогу г. Јурншића, Известилац чпта чл. 10. Потпредседник — Црнма лн Скунштнна нрочнтанн чл. 10 ? (Прима). Известилац чпта чл. 11, Потпредседник — Ирима лн Скупштина члан 11 ? (Прпма) Известилац чита члан 12. Потпредседник — Прнма ли Скупштина прочитанп члан 12 ? (Прима). Оглашујем да је с овим свршен први нретрес закона о пољопривредном савету. Сад су на реду одговорн г. мпннстра финанднја на интерпелације, на њега упућене. Министар Финансија Мих. В. Вујић — Госнодо нмам пре свега да одговорим на интерпелацпју г. Ранка Тајсића п другова, која се сводп и на ива пигања : (чита). 1. На основу ког је нзрнком закова могао наредити, да се тај новац прнје рада комисијског од бивших кметова на илати ? 2. Како је могао наредигп да капетани чак н продају одређују за исту наплату па и онима кметовима, којп су рачуне своје склопилп и предалн надзорној властп н 3. Је лн вољан г. мнннстар обусгавптп наплате, и продаје овако нсзаконнте, док се не докаже компсијом, који су рачуни неиснравни, иа она лпца н да плате, која се за нетачне рачуне окрнве, а не свн нз реда. На ова иптања имам да одговорим ово : пре свега мислим да је иотребно да вам кажем шта ме је нарочито нобуднло да нрнступнм овоме кораку у овој мерп. Свима је вама нознато какав је хаос, каква је занлетеност владала у пореским рачунпма. Тој заплетеностн, том хаосу, мнслнм да се неколпко сгало на пут тнме, што су заведене нореске књнжице и што је књиговодство пореско уређено. За оно време од како је закон ступио у живот, од 1884 год, до пре годину дана, за све то време, за сав тај дугогодпшњи рок, о томе се правог рачуна ннје знало. Констатовано је, да кад бн тако и даље пшло, ишли би у оиасност да сав тај порез изгубимо, а ево зашто. Ја сам уверен да док државни органп траже наилату тога пореза, да све дотле држава то нраво пе г)бп. Ја сам дакле тако рачунао. Међутим, биле су уиућпване протпв тога жалбе Др. Савету н Држ. Савет донео је одлуку до ако је нротекло време од 5 годнна, да је право наплате пзгубљено. Држ. Савет донео је ову одлуку на ос нову закона од 1884 год. где се каже, да ираво наилате норезе застцрева за 5 година. Ја сам чо разумео тако, да право нанлате застарева само опда, ако се нанлата не тражн, а ако се тражн онда да не застарсва. Предамном је стојала опасност да ће велика сума порезе да п^опадне. Ја сам о томе морао да воднм рачуна н обратио сам се гл. контроли, која у првом реду мора да водп рачуна о држ. интереспма, ;]а порадн да тај порез пе иропадне, да нзашље своје комесаре да прегледају те рачуне, да крнвце пронађу н позову на одговор, а на на основу закона о уст. гл. контроле. она мп је одговорнла да ннје у стању то да нзврши. Ја нећу да улазпм у све нојединости, у расираву питања, да ли је гл. коитрола била дужна да то учнни ; на послетку дошло је до тога да сам ја у споразуму са гл. контролом одређпвао те комисије а свн су нредседници тих компсија били одређени од стране гл. контроле, а тако исто н унутства за те комнзије нздао сам у споразуму сд гл. контролом. Ја н даиас стојим на томе гледпшту, да је ово бнла дужност гл. контроле. Ја дакле ннсам нпшта као мннистар финансија учинно, него сам се обратно главној контроли а и по дужностп сноразумео сам се са н-ом. Г. Ранко Тајснћ н друговп пнтају: како је мннистар фннашије знгао ирпмитп 1 у одгсворност на себе да нронпше н

да у наиред тражи наплату норезе од оинх, којп још ннсу склопплп п нредалп рачуне. Често иута, господо, н онај који рукује соиственом имаовпном мора да положи рачун о своме раду, у толико више одговоран, је рачуноиолагач као орган државнн. Оиштнне вршећи нанлату иорезе, у колнко то врши оиштинска власт за државни рачун, но самом закону о непосредној иорезп, она ,)е у толико орган државни, Председннк оншгине нстнна није чпновннк и не плаћа се из касе државие, али докле ми најпосле нанлату норезе не иренесемо од кметова у државне руке, што бих и ја волео, догле су кметовн органи државне власти. П кад ова наплаћујућп норез н вршећн ову најважнпју дужност, кад ту дужност не врше као што треба нлн не склопе рачуне на време, онда су онп одговорнн као рачунополагачн, а одговорни су на основу чл. 17 закона о устројству главне контроле. У осталом што важн за све чновппке који су рачунополагачп, ово потнуно у споразуму са главном контролом, важн тако нсто и за кметове, у колико су онп у овоме случају органи а то је колико су наплаћивалн државнн новац, или су рачуне побркали и нису у стању да те рачуне чисте ноложе. Сматрам за дужност да кажем: да су н но новом закону о општипама, кметовн дужни да у року од 2 месеца рачуне склоне да порез покупе н да предаду надлежној властп. Тај је закон ступно у жнвот. Међутпм они ннсу топозакону учинилп и ја сам и тај рок преко закона нродужно још за 2 месеца, а то су 4 месеца. Дакле онамо 5 година овамо 4 месеца нреко закона, била би онасност да та иореза не пропадне. Шта је онда осгало за мене као министра финанснје? На мене бп остала одговорпост кад би та цореза пронала. На мене би дакле, на првом месту стојала одговорност, кад не би предузео све мере, које мн закон налаже да се пречисте тн рачуни п пореза нанлати. Из тог& узрока дошло се је до образовања ових комисија са свнм на основу закона и решења главне контроле. Што се тпче самога поетупка у одговорности но § 84 закона о устројству главне коитроле и § 132 крнвнчнога закпримењен је и на кметове, којн би се прнмпли те дужностн, док буду седелн на кметовским столпцама као државнн органп. И један и другп прописују, да су онн одговорнн за оно време док су седелн н вршнлп на м лату за државнн рачуи, а сем тога, да су и својом нмовином одговорни за неиоложене рач)не, или кад нису у стању да положе рачуне власти. Дакле, то су одредбе законске на које сам био дужаи да се позовем. У осталом напомињем, да су овн основи изложени и у упуствима п нравилима и та су иравила пзрађена у нодпуном споразуму са главном коптролом. Госнодо, ја сам врло добро знао како је то н тежак н ако хоћете неиријатан иосао којн сам ја предузео. Ја сам стајао пред том опасношћу да с комисдјама одређенпм по целој земљп. за склапање пореских рачуна резултат не буде онакав какав бн се желетн могао. Ја као што сам у иочетку мпслио, мпслим н даиас , да резулгат од овога посла не може бнги потпуно тачаи ; алп ма колнко да се ностнгне у овом, ја мнелнм да је се колнко толпко постпгла добнт за иравду, добнт је нанослетку и у томе, што ће се бар један део нрихода државнпх макар четвртпна, којн се налазе код кмегова нлн органа државннх; што ];е се нанлатнти нрикрнвена нореза н шго ће се иронаћи крнвци, војп су те државне ириходе ирикрили. Већ сам тај факт, што су компснје образоване п нослаге у округе да склаиају рачуне, ја сам већ на основу тога факта нмао иовољан резултат, да оии иорезп, за које се ннје зпало где су и у чијим су рукама, а међутим тврдило се да су наилаћенп, да су такви норези већ нредатн државној каси. Нарочито у томе погледу нма прниера у пнротском округу, да је 100.000 дин. старе нанлаћене норезе а која је бнла у рукама кметова, којп су тај Н01&Ц држали код себе, да су они чнм су чули за састав комнсије, дошлп у иредалм ту покунљену норезу нолнцији. Даклс, кажем вам, и ако се данас не могу надатн да ће бптн ноднуног усиеха, а не могу с тога, што ннје све