Nova Evropa

религијозног пламена, можда би се тада дошло баш до сасвим супротног резултата. Оделити се икинеским зидом од европске културе, све је то још, иако утопистично, али логично; мислити, међутим, да из младе душе, која се заноси европском културом, треба само избацити тражење апсолутне вредности у тој култури, па да се осигура творачки развој самосталних и оригиналних начела —- то је савршено без основе.

Борба против западне културе, онако како се јавља у књизи Трубецкога, носи на себи знаке неке срдите немоћи. Признајући тој култури власт и занос (сетимо се речи о хипнози), Трубецкој осећа немоћ да обори ту власт, љути се, и то му смета да објежтивно види право стање ствари, Зар је особености руске културе потребна таква заштита, зар је потребно одрицање и бегство од европске културег Не верујемо да је тако, и нема никаквих повода да се у то верује.

Уколико је евразијство испуњено тим немоћним гневом на европску културу. оно се врти у болесном једном кругу. Јер ако је Русија Евразија, то значи да сједињава у себи и Европу и Азију, да дакле носи у себи и основне принципе европске културе, јер без тога, она не би била Евразија, него просто Азија, Одрипање одеевропске културе, објављивање даје приступање к њој зло, никако не служи на част новој струји. Само у једном има та струја право: у оштрој и јеткој критици агресивног „културтрегерства“ савремених европејаца. У безобзирној осуди те појаве има Трубецкој потпуно право. Читајући код њега ове редове: „Европејци, сусретнувши се са не-романо-германским народом, износе пред њега своју робу и топове, извршују завојевање, и „европејизирају“ насилно“, —- нико неће одрицати истину те одвратности. Историја колонијалне политике лежи на толиким европским народима као мрља која се ничим не да спрати, Но значи ли то да су идеали Европе, са својим хришћанским универзализмом, са задаћом да просвете све народе и да их окупе у братство —, да су они криви за речене ужасе; Можемо, и дужни смо, укоравати Европу због оштрог размимоилажења између њених дела и њених идеала, због тога што се прекрасни њени задаци јављају само као заклон иза жојег се скривају одвратна њена дела —-, али гледати у општечовечанским њеним идеалима шовинизам, то је претераност.

а

С карактеристиком Евразијаца завршавамо ред ових скица. орали смо обићи доста значајан и важан материјал („народњичество“, и особито Н. К. Михајловског, па такозвано неославјанофилство, нарочито Ерна, и још неке савремене струје), делом због недостатка извора, у приликама у којима ово пишемо, делом из других разлога. Изгледа, међутим, да материјал који смо прешли пружа читаоцима ипак доста занимљиву слику, Још нам предстоји сабирање уједно, резимовање тога материјала, и извођење неких општих закључака из њега.

В. Зјењковски.

91