Nova Evropa

то до данас био случај ма у којој држави у погледу основних школа; Али'зар има ишта у што би држава могла боље утрошити труда и новаца него на васпитавање својих будућих -трађана 2 Док Лига: Народа постане лигом слободних народа, и док такозвано „разоружање" доиста буде значило коначни престанак оружања. свих нација, онда неће више бити огромних војних (буџета. Онда ће буџет за просвету бити највећи и најважнији у свакој земљи, и ми ћемо имати школе о каквима засад само сањамо.

= ма још само једна тачка која је одвеликог значаја за нове идеје у погледу одгоја, а то је: промена у односу ђака према учитељу и према школи; она ће, држим, изменити из основа, и то на корист ствари, саму суштину школског живота, и интелектуално и морално; Напор и настојање, да се код сваког детета развију способности које оно има, да се пронађе шта оно може да учини, пре него да га присиљавамо да чини оно што ми држимо да је најбоље, изазивају наравно нарочиту пажњу за индивидуалност и личност самога. Бака. Напредан наставник не мисли више да се сва његова дужност састоји једино у томе да својим ђацима представи извесну количину чињеница и неке теорије, што ми називамо знањем, те да настоји да то знање нађе места и у њиховој памети. Он више не сматра да су главне врлине код ђака: послушност, вредноћа, пасивна пријемљивост или гутање онога материјала што се сипа у његову главу, и способност да то опет избаци из себе на испитним табацима. Пасивна и безусловна послушност опасна је врлина у демократској држави, тде народ треба да буде способан да бира. беби вође и да их уме оценити, па и да откаже послушност ако се ради неправично и непаметно, Уопште, за модеран живот оваке врлине нису на своме месту. Човек који се учио само послушности, плаши се свега новог и неопробаног, осећа у себи мало самопоуздања, и више воли да се задржи на мањем, поузданом, и потчињеном положају, у држави или на приватном послу, него да пође за својом властитом природом и својим укусом, те да на тај начин развије оно што је најбоље у њему и извојује нове путеве за друге, Модерни живот тражи људе и жене јаке воље и брзе) иницијативе, јасних погледа на ствари и добро обавештене, али и васпитане тако да могу сами водити надзор над собом и давати себи рачуна о ономе што раде, Грађанска слобода може бити само продуктом закона и реда; у демократској држави, само закона прихваћена од свих, и реда који не сме бити наметнут споља већ је резултатом надзора над самим собом и истинског поштовања. права других, Така је слобода биљка која споро напредује; она. не расте из небуха у току неколико година строге и неминовне покорности вољи других, или изненадног и апсолутног отресања. од сваког уздржавања и запта, који у скоро свима европским државама прате сада прелаз на универзу.

Према тому, идеална школа неће бити више место манастирског мира и одозго наметнутог реда, него ће изгледати као један микрокозам самога живота, у којем свако дете може да испроба. све своје способности, несамо оне које су у вези с интелектом.

72