Nova Evropa

Европа, са својим мањим и више хомогеним популацијама, са својим великим бројем добро увежбаних наставника, и својим добрим установама за њихово учење, може наравно лако да избегне већи део наших погрешака. Код вас се ради, углавном, да савладате социјалне и класне предрасуде, пре него што би сва деца могла бити скупљена и охрабрена да отпочну заједничку трку у живот, те да униште у корену смисао за разлику по класама, Ако ће се дечје способности пажљивије проучавати, и њихов вероватни позив у животу још у раној младости одредити, тако да се могу довољно рано посветити специјалним студијама које ће их зањ оспособити, онда све основне школе треба да пруже и развију обилнији и разноврснији програм, и да даду бољу прилику свакоме да нађе себи посао за који је најспособнији. Ту мора бити много мање чисто књишког учења, а много више поклоњене пажње развијању брзине и тачности посматрања, вештине руку, сигурности иницијативе, и буђењу самопоуздања у деце,

У многим се државама чине сад експерименти, који ће нам помоћи да организујемо таке школе будућности; такозване школе „Мопнззол у Италији, „бсојег libres", ana „Ртете Зећшеп“ у Швајцарској, „Гапаезетлећипозћете“ у Немачкој, и многе друге, покушавају да изведу једно хармонично развијање целога детета, да пронађу штаје оноу стању најбоље да чини, па да га зато и спремају. У Сједињеним Државама постоје већ многе таке експерименталне школе, и јавне и приватне, Један од најинтересантнијих и најуспелијих система, који је много имитован међу нама, завео је неки промућуран главни управитељ у пучке школе вароши Сату, те се отуд и зове Сагу-гузет. Продужењем школског дана и брижљиво изведеним програмом са заменом школскога рада; одмором и ручним вежбањима, добијена је могућност да се води надзор и поучава скоро двоструки број деце у истим школским зградама, а у исти мах да им се да боља и потпунија настава, и начини их тако срећним у школи да је чисто тешко доказати им да треба

да иду кућама кад се школа сврши и звонце зазвони у шест сати увече,

Немогуће је учинити више до споменути, у најкраћим потезима, неколико од многих начина на које ми покушавамо да повећамо корист од опште школе и да ју начинимо средиштем заједничког живота. По целој земљи школске зграде се употребљавају ноћу,и за време распуста, за такозвана „социјална средишта“, за клубове људи и жена, девојака и младића; за игранке, предавања, или кинематографске представе, за политичке дискусије, па чак и за изборна места. Удружења родитеља и учитеља позивају сваку кућу на сарадњу и учешће у напорима школе, У школским вртовима, при сејању и жетви на њиви, нарочити клубови уче децу да заволе поље, те да помогну да се заустави јурњава са села у велике традове, За све то, као и за толике друге покушаје, требају нам пространије школске зграде, разни и бољи апарати и лабораторије, разреди с мање ученика, а више и бољих учитеља; речју, проширење и пораст труда и издатака у много већој мери него што је

+

71