Nova Evropa

ljeznica bila pasivna, i nije mogla da plaća sve izdatke, nasledne države imale su da podmire taj deficit, Kvota naše države kretala se je oko 5,200,000 zlatnih franaka. Plaćajući 5,800,000 zlatnih firanaka, mi dobijamo u eksploataciju sve pruge Južne Željeznice koje su

| na našem teritoriju, kao i sav vozni park koji je u zadnje vreme obavljao službu na našem teritoriju,

Pita se još, da li smo i u praksi dobro uradili što smo preuzeli pruge Južne Željeznice, ili bi bilo bolje za nas i za našu privredu da je ostalo stanje kakovo je bilo? Mora se priznati da ima mnogo prednosti ako je čitav promet Beč—-lJugoslavija—TIrst u jednim rukama, dočim će biti ovako razdeljen na tri strane, Ali predratno stanje nije mogućno uspostaviti, Italija je odmah izjavila, da onaj deo pruge koji je ona preuzela nema nakane da povrati, već da će da plaća odredjeni paušal ; time je jedinstvenost linije probijena, te je ceo problem Južne Željeznice i za nas stupio u sasvim novu fazu, Mora se dalje priznati Južnoj Željeznici, da je odvijanje prometa, osobito odmah nakon Rata, bilo daleko bolje na njenim prugama nego kod državnih željeznica, I same investicije bile su dosta znatnije nego kod državnih željeznica, {Da se, naprimer, pruga Zidanimost_——Zagreb—Sisak dotera, postavljeno je nekoliko novih stanica i ugibališta, tako da je sada ovaj deo pruge tehnički znatno bolji nego što je bio pre Rata.) Pa i sama gradjevna delatnost za činovničke stanove bila je znatno veća nego li kod državnih željeznica ; dok, naprimer, u Zagrebu nameštenici državne željeznice još i danas stanuju delom po vagonima (oko 380 vagona !), kod Južne Željeznice stanuju oni u novosagradjenim činovničkim zgradama, Osim toga, u Zagrebu je izgradjen nov kolodvor za razvrstavanje, i u zajednici sa nekim novčanim zavodima velika carinska skladišta, — Ipak, u interesu jedinstvenog vodjenja naše ftarifalne politike moramo odobriti preuzimanje eksploatacije Južne Željeznice, Time će čitava mreža biti jedinstveno vodjena, te se nadamo, da brzi voz Beograd-Zagreb za Minhen neće ići više preko Karlovca, Bubnjarca, i Metlike, do Ljubljane, samo zato da se Južnoj Željeznici ne bi platila otšteta preko Zidanog Mosta iako bi se tu uštedelo na vremenu neka 4 sata! — No iako odobravamo preuzimanje Južne Željeznice od strane države, ne odobravamo način na koji je to učinjeno, Kad smo čekali skoro 5 godina, mogli smo čekati još i mesec-dva pa preuzeti te pruge u terminu u kojemu je bilo predvidjeno po Rimskom Ugovoru. Da je ovako učinjeno odmah nakon Rata, dok je vladalo još ono revolucijonarno raspoloženje, bilo bi razumljivo ; ali danas, posle punih pet godina, to je pogreška, Kad su nam pruge Južne Željeznice ionako sigurne, čemu se radi par meseca isprsavati i isticati nasilnim i revolucijonarnim без та! | Nas inozemstvo već dobro poznaje po zloj ćudi, pa bi dobro bilo umeriti se, Argumenti Gospodina Ministra Saobraćaja, da opravda ovaj nagli postupak, kao što su: pogibelj od štrajka, dobra žetva. i slično, tako su najivni, da o njima nećemo dalje trošiti reči, budući da imamo prečih poslova, Prelazimo stoga odmah na drugo aktuelno pitanje naše privrede, na Ljubljanski Velesajam.,

247