Nova Evropa

bi se standard života morao znatno sniziti ispod minimuma životnih potreba. |

Kod ovakova stanja ekonomskih prilika Dalmacije, ni njezini dradovi nisu mogli pokazivati bolji razvitak, pa je većina njih na svakom koraku pokazivala dekadencu i sećanje na prošla lepša vremena. Tek dva-tri grada, koji su imali bolje ekonomske preduvete, uspeli su da zadrže svoj raniji položaj, pa čak da pokažu i vidljive znake mapretka. Medju ovima dolazi Split na prvo mesto,

Kod odluke, koja naša luka ima da se, uz nastojanje države i svih faktora, u toku vremena izgradi i razvije u našu dlavnu luku, izbor nije težak, Treba se samo rešiti lokalnih sentimentalnih osećaja, i odluka pada sama po sebi. Sušak koji bi, s obzirom na svoje željezničke veze, dolazio u prvom redu u obzir, pri ozbiljnom pretresu ispada iz kombinacije, badući da mu pre sveđa smeta prevelika blizina Reke, koja sav život Sušaka. privlači sebi, tako da Sušak i nije dručo do njeno predgradje, Osim toga, sušačka luka premalena je za veći promet, koji će s vremenom da se razvije, pa bi trebalo investirati stotine milijona dinara da se u tom pogledu postigne zadovoljavajuće stanje. Sušački privredni krugovi, tražeći da Sušak bude naša glavna luka, navode da je ona naša najizgradjenija luka; ali kad se malo bolje pogleda, videće se da se ta izgradjenost sastoji jedino u nekoliko električnih dizalica, dočim naprimer već nema magacinš koji bi modeli da prime znatnije količine robe, Sušak, stoga, otpada. Južno-dalmatinske luke ne dolaze u obzir kao naše glavne luke već radi toda što nemaju normalno-tračnog željezničkog spoja s ostalim delovima naše države, a dok do toš spoja dodje proći će koji desetak godina. Osim toga, izgradnja jedne nove luke, kakova se zamišlja naprimer u Kotoru, stajala bi koju stotinu milijona dinara, Ostaju još dve srednjo-dalmatinske luke: Split i Šibenik, U pogledu samoga mora, mora se priznati da oba mesta raspolažu svaki velikom lukom. Ali se preimućstvo Splita sastoji u tome, što je on u prvom redu mnođo veći; zatim, što je već sada privredna delatnost u njemu veća nego u Šibeniku; i što je tamo sedište svih oblasti, Osim toga, ima Split veću okolinu, pa prema tome i veći lokalni saobraćaj, i već je snažan industrijski centar, Prema statistici Direkcije Pomorskog Saobraćaja u godini 1925, u našim glavnim lukama pomorski promet iznosio Je:

Split — 2.751,619 tona Vranjic — 1,196,650 tona

Ukupno 43,954,329 ton4 Gruž -— 2,029,534 ton4 Šibenik — 1,351,982 tona Sušak — 1.045,877 Фопа

89