Nova Evropa

У просвети, која мора стално ићи унапред, и у квалитету и.

у броју средстава за образовање народно, не може бити речи о смањивању него само о грањању и о замени школа једних другима. То има да да професијонална, стручна, настава, која. _ је нажалост у нас несамо на почецима него и у каосу, Међутим, у претресу о стручним школама, и у Финансијском Одбору и у Законодавном Одбору (о закону о Централној Управиј, показало се је да се у нас тај посао не схвата још озбиљно; поједине стручне школе остављају се и даље као баласти администрације разним министарствима, место да се групишу у једну јединствену организацију професијоналне наставе, која. се не може развијати без једанства идеје и плана, без ствараnauke иницијативе с одређеном одговорношћу и амбицијом,

Милан Грол.

Reorganizacija prosvete,

Mislimo da je suvišno dokazivati, kako je kod паз роtrebna jedna sasvim nova organizacija prosvjetnoga rada, Kad i ne bi bilo fakta, da se je s ujedinjenjem našlo zajedno nekoliko školskih sistema, već bi sam preokret u duhovima, koji je prouzrokovan minulim velikim ratom, bio dostatan razlog da se takova organizacija provede, Samo što se je dosad u tom pogledu vrlo malo uradilo, a i to malo nosi na sebi oznaku krparenja, To uostalom nije ni čudo kraj naših labilnih polifičkih i slabih ekonomskih prilika, Za sistematski prosvjetni rad potrebna je neka stabilnost, koje dosad nije bilo, premda se je uza sve to sa nešto dobre volje moglo i tu ipak više učiniti, Zato neće biti na štetu, ako se tome pitanju posveti i u našoj javnosti nešto veća pažnja,

Najglavnijim i najvažnijim, ako i ne jedinim, rasadnikom prosvjete i odgojnim faktorom drži se škola, pa zato nije čudno što je danas cijelu tu organizaciju okupirala državna vlast; a 6dje država konfesijama, staležima, ili drugim огбаnizacijama, i dopušta osnivanje privatnih škola, tamo si Je pridržala strogu kontrolu nad nastavom u njima, lako ne možemo tvrditi, da je to za sam odgoj i obrazovanje uvijek najbolje, moramo ipak priznati, da je država uveliko interesirana u tome kakovi će biti njezini državljani, pa je danas 1 bespredmetna rasprava o tom imadu li škole u pravilu biti privatne ili državne, Ali time što je preuzela na sebe isključivo pravo na školstvo, preuzela je država i dužnost da to školstvo uredi, tako da ono u najvišem mogućem stepenu udovolji i potrebama naroda kao cjeline, I kod nas, kao drugdje,

247