Nova Evropa

да би се оправдала пред самом собом и пред противником, настојаће да докаже да она воли добро а противник зло. Или ће дакле приписати циљу своје акције оно добро, или оно зло, што га хоће да освоји или да одбије. Например: пре четири године, фашисти и комунисти тукли су се међусобно, наизменце; но је ли било и једног фашисте или комунисте, који би мислио или говорио да то ради само зато да нешто ради и да не стоји скрштених руку 2... Фашисти су разбијали комунистичке главе зато што су хтели да спасу домовину, која је по њихову мишљењу једно добро, и хтели су да поруше комунизам, који је за њих зло. Комунисти су опет разбијали фашистичке главе зато што је, по њихову мишљењу, „домовина' погибељна лаж, а комунизам спас људскога рода. Акција једних и других није имала за циљ саму себе, већ спољашње добро саме акције, па било оно истинито или имагинарно..."

Активизам је за мене филозофија једне епохе, која неће да јој буде наметнут никакав степен савршенства, То је филозофија једне епохе која хоће да се вредност ствари помеша у духу света, која — да би подигла силу и богатство — хоће да је слободна, те да може да уништи све вештине, од рата до књижевности, од архитектуре до повести, непостављајући ниједан нов степен савршенства, те зато прилагођујући се деломично поварваривању, Шта је друго једна цивилизација до систем квалитативних критерија 2 А ова филозофија је наука варвара или полуварвара, који поседују машине за лет, — једна од толиких илузија с помоћу којих квантитативна цивилизација настоји да пред самом собом скрије расап вредности на који је присиљена, и агонију свих вештина погођених њеним невидљивим слепилом.

У ствари, многи — неуспевајући више да се снађу у властитој свести, и да дознају оно што баш хоће, — теше се данас тиме што говоре да раде само зато да раде. Истина, такав неред може да траје задуго, то је могућно; али да су се из њега изродиле врло лоше филозофије, и то је стално. Него биће то један од толиких нереда и забуна што су мучили човечанство у његовој дугој повести; али то није никакова цивилизација. Једна цивилизација која потиче из „акције ради саме акције“ не може да се одржи, јер је „акција ради саме акције" супротна самој природи човечјег духа, и може највише да буде за наше доба, као што је била за Алвериђија, безнадно бежање да се не би исповедило оно што хоћемо, будући да је наша воља помножена, прикривена, или побркана, Човек ради зато што му се, како већ рекох, свиђају извесна добра, и зато што се плаши извесних зала. Ниједна цивилизација не може да ради, ако није понукана на акцију каквом науком · добра и зла,

358