Nova Evropa

јаша с бичем, и хоће да буде кочијаш; види официра са златним пуцетима и сабљом, и хоће да буде официр. С много се више озбиљности не врши код нас, у великој већини случајева, нити избор студија, нити избор звања. А уколико се код нас и врши савјетовање у средњој школи, то је веома примитивно; и ко да га врши» —: професори сами не могу познавати сва звања и све могућности запослења, а ко ће им пружити упутства» Коначно, ко и познаје прилике на тржишту рада, и ко би знао дати мало стварније поткрепљене и документоване савјете и директиве» Такву једну установу, која би проучавала прилике на тржишту рада за интелектуалне раднике, ми бисмо требали, и та би морала бити савјетник и регулатор при избору студија и звања.

Да завршимо. Овим смо излагањем хтјели само скренути пажњу на један од социјалних проблема који интересује увелико нашу интелигенцију, па смо констатовали: 1) да не постоји код нас хиперпродукција школоване интелигенције, него да има још доста звања у којима би се интелигенција могла запослити; 2) да је незапосленост, односно тешко запославање, проузроковано с једне стране начином школовања наше интелигенције, и схватањем нашег друштва о вриједности интелигенције, ас друге стране — патријархалном организацијом нашег тржишта рада. Из тога смо извели, да се тражи полагано мијењање схватања о улози интелигенције, које ће донијети сам ток времена, да би се могло конкретно приступити рјешавању питања рацијоналне организације тржишта рада интелектуалних радника.

Р. Бићанић.

IV, Škola i svedočbe,

Pruski ministar prosvjete Grime {Grimme) držao je nedavno, u pruskom Saboru, govor kakav se rijetko čuje iz usta jednog Ministra Prosvjete, On se snažno oborio na privilegij što Ba čovjek dobija u životnom položaju školskom naobrazbom, »Uvijek ću stavljati javnosti pred oči težinu kompleksa ovih pitanja; demokratska država mora svima svojima nadarenim sugradjanima držati otvoren put za uspon djelom i činom, Niko ko priznaje vrijednost osobnosti ne smije ni jedan časak dulje htjeti, da sticanje prava na zvanje ostane u praksi ograničeno na stanovite vrste, Bez jednake mogućnosti da svi dodju do obrazovanja, a time i do prava na zvanja, ne zaslu-

ie jedna država imena demokratije«.,, Tako, po prilici, rime,

Evropa je doista sistem raznih mogućih i nemogućih svjedočabš4, diplom4 i titula, dovela bliza apsurda, Čovjeka u

15