Nova Evropa

____Ако је дакле разумљиво, да у првом степену игра већу улогу формално право, које задовољава прије свега постулат реда, онда је природно да се у вишим степенима помиче тежиште напора од становишта реда према становишту праведности. Напријед смо нагласили, да захтјев за праведношћу проистиче из духовних потреба друштва које живи у држави. Маколико да, можда, појединац у том друштву себи представља праведност као једну и вјечну, те држи да јун сваки други човјек мора себи само тако представљати, ипак не може бити сумње да онај идеал који конкретно друштво на конкретну мјесту и у одређену времену означава називом »праведност« зависи од цјелокупног система идеала и вриједности какав је изградило себи конкретно друштво у складу с духом времена и са својим културним нивоом. И та праведност, тај тренутни друштвени идеал у свом конкретном облику, подложна је промјенама, с оним часом кад то друштво доживи макакву дубљу промјену у систему осталих својих идеала и друштвених вриједности. Укратко, и праведност и њена конкретна примјена на односе појединаца битни су дио духовне културе једнога друштва и једног народа.

Као за сваку духовну културу, тако је и за правну културу, па дакле и за културу праведности, традиција од огромне важности. Утолико више, и тим боље се она осјећа, што дуже траје и што је брижљивије стварана, односно у што јачем културном тлу вуче своје корјене. Али макако традиција била одличним ствараоцем савремене културе, ипак она није њен једини фактор: савремена култура која не би имала другога стварача и покретача до традиције, била би врло близу да издахне; недостајало би јој баш оно што ствари даје трајну вриједност и цијену, а то је прилив нових, свјежих животних сила, које доносе и стварају нове тачке гледишта и нове тековине, а које не могу друкчије до да руше у традицији све оно што је противно интересима, гледиштима, и новим духовним потребама живота. И стога, као што не можемо замислити себи велику културу без сваке традиције, исто тако не можемо замислити ни велике и растуће културе без критике те традиције, услијед које морају падати све оне догме и вриједности које више нису у складу са назорима живота друштва, када прилике тога друштва стварају потребу да се заједнички живот људи постави на друге темеље, те да се ови оцјењују и просуђују на други начин него што су то чинили претходници тога друштва у прошлости. |

Као што стварање нових вриједности и начела за нов живот није лако — (несамо физички већ и духовни пород

28

и PIN GO SN