Nova iskra

Тииови сриских сеоских грађевина. — У овом броју доносимо 11 слика разних српских сеоских грађевина у којима иаш иарод живи. Ко би хтео да што више дозна о животу нашега народа, нека прочита веома зна-

менито дело Др. Јована Цвијића „Насеља српских зомаља". То је низ раеправа и грађе што их је наш вредни научар средио. Књига је изашла у издању Српске КраљАкадемије, а дена јој је 5 динара.

ХРОНИКА

НЛУКД 11 ПТТч

јЗек жкгкога ваздуха Енглески приповедач Фелтхам, који је 1627. причао басну о луди што је по улицама Лондонским продавао ваздух у боцама, није ни слутио да ће његова шала, која је тако занимала савременике Карла I, бати остварена у наше даие. У осталом, данас нема ни једнога проналаска који нису иаслућивали и о којом нису сањали песници или уметници. Недавно још, јуче тако рећи, жидак је ваздух био само производ лабораторија, а сад је већ предмет трговине, који је нашао довољно практичних иримена. Још мало па ће жидак ваздух постати исго оно што су данас електрицитет и пара. Пре врло кратког времена смејали су се скептичари и снимали раменима, говорећи о житком ваздуху као о најобичпијој шарлатанској обмани. Сад нико више не мисли тако, јер се жидак ваздух већ може куповати на литар. У Њу-Јорку се већ продаје по разним трговинама. Сада многи посвећу.ју своје студије применама његовим. Већ јављају о проналаску лепезе напуњене житким ваздухом, који освежава и најтежу и најзагушнију атмоСФеру; па онда о апарату који расхлађу.је ваздух и који убија мијазме што се појављују у летњој врућини. На овај ће се начин у будућности најбоље чувати и храна која је лако изложена кварењу. — Овај житки ваздух, који се добија по начину Тритлерову, а који се веома лако и безопасно чува и носи, по математичком рачунању има снагу која се једначи са снагом пушчапога зрна већега калибра. Ова покретна сила у скоро ће бити примењена на шавске машине, разбоје, локомотиве, аутомобиле и решиће многа, до сада нерешена механичка питања.

Лепезу са житким ваздухом пронашао је Оскар Остергреи. Строј ове лепезе необично је прост. Састављен је од челичног резервоара над којим је спирални замотак, који је спојен својом основом за лепезина пера. Обичним покретањем излази из резервоара жидак ваздух и по спирали улази у пера која се због тога покрећу и изводе у атмосФеру одрећену струју житкога ваздуха. Хладноћа овакве струје може се упоредити са планинским поветарцем, јер веома брзо освежи и најтоплију просторију. Електрична лепеза само изазива покрете топлог ваздуха, али не унипггава шкодљива испарења. Житки ваздух чисги атмосФеру у толикој мери од шкодљивих саставака, да се

слободно може упоредити са ваздухом на Алпима. Он има мирис озона и ослобођен је од свих микроба, којих мора нестати при његову справљању на температури од 312° Ф. испод нуле. — Поред свега тога, веома је незиатна по цени употреба Остергренове лепезе. Да се освежи радиоиица, у којој ради најмање дваестак људи, није потребно више од једног динара дневно за употребу њену. Пошто су справе за чување житког ваздуха веома усавршене, то се он може сачувати по неколико дана а чак и недеља. Доказ је оно успешно преношење житког „ваздуха из Њу-Јорка у Чикаго, дакле на растојање од неколико тисућа миља. Жидак ваздух може се веома корисно употребити место леда, јер његова количина која се добија за 3 динара, једначи се са целим тоном леда. Ваља још поменути, да се температура житког ваздуха може удешавати по вољи. Поред овога, жидак ваздух има и једну особину више, јер не прави никакву влагу, а какав је лед у томе погледу, знамо врло добро. У Америчким Фригидаторима, у којима се преко лета чува храна, шести је део употребљј-н за лед који се поред тога мора још и обнављати сваког другог - трећег дана. При употреби житког ваздуха, сав простор који је заузимао лед, може се употребити за смештај хране, јер је за његову Фупкцију потребан најмањи просгор. Вагони за овакву употребу не траже више од 225 литара житког ваздуха и с номоћу аутоматскога термометра може се одржавати најуједиачеиија темиература. Поред лепеза и Фригидатора са житким ваздухом, у Остергренову заводу врше се опити и за што јевтиније кретање разних екипажа, јер је кретање паром и олектрицитетом веома скупо. Код аутомобила за најкраће време биће бензински мотори замењени житким ваздухом. Велика будућност очекује житки ваздух и у примени код т. зв. ватреног оружја. Све безбројне неугодности најразличнијих пушчаних система биће уклоњене, а поред тога избећи ће се и данашње ужасне експлозије, јер житки ваздух није експлозиван. Поред свега овога, нестаће у будућности барутних, динамитских и других опаспих слагалишта, јер ће се њихова снага заменити житким ваздухом који ће се веома лако и брзо производити на самом бојном пољу. Једном речи, Амернчани верују да ће XX век бити век житкога ваздуха. Остергрен је Швеђанпн. Учио се у Штокхолском Краљевском Институту, а специално је изучавао механику и технику бродарства. Он је први дошао на мисао да житки ваздух употреби као трговачку робу. Тога ради подигао је у Њу-Јорку огромну Фабрику за произвођење житкога ваздуха. За згушњавање ваздуха служи се у тој Фабрици нарочитим машипама од 100 коњских снага. Остергрен се пре свега постарао да изолује згуснути ваздух од додира са иоле већом температуром спољашње атмосФоре за време процеса ликвеФакције, а уз то и да се