Novi Pazar

86

Далеко je карактеристнчннјн проблем положаја руку. Не стојн старо ве ровањс да je са прнмањем хришћанства устаљен обнчај гтрекрштања руку ка грулима. Напротив, он je сасвнм касно стално уобнчајен. Постојање колебања положаја руку кол покојннка да се пратнтн нс само на нашим средњовековннм некрополамв већ и на средњовековннм представама смртн, било опште хришћанскнх светитеља (што не мора бити убедљнво), или српских светитеља што има далеко већу тежину. Истина je, да мргви Немања у Сопоћаннма има руке прекрштене на груднма. са шакама постављеним нешто више, прем а сулрогним раменима, - али мртви Нсмања у капели јужне куле у цркви светог Николе кол Куршумлије, живопнсаној пре Сопоћана, има руке скоро испружене, само су шаке прекрштене у карлици. На исти начин положене су руке и архиепископа Арсенија у Богородичиној цркви у Пећкој Патријаршији, стотину година касније. На светопстроа ској некрополи колсбања положаја руку, мала трају вековима, нзразитнја су у старијим гробов им а. Характеристичен je и статистички прсглсд положа]а руку. Руке лрекрштсне на грулима налазе се у 40 гробова. Руке нешто опуштене н прекрштене на стомаку у 41 гробу, с тим да у два гроба имам о само прекрштене шаке у карлици. Необичнији положај руку имамо у 26 гробова. Десна рука на грулима, лева савијена у лакту са щаком на кључној кости налазн се код четирн покојника, а у обрнутом положају (лева рука на грулима, десна саанјена у лакту са шаком на кључној кости) код три покојнкка. Десну руку на грудима, а леву у карлици имамо у пет гробова. у других пет положај руку je обрнут (лева рука на грудима, а десна у карлици). Коя три покојника десна рука je савнјена у лакту, са шаком на кључној кости, док je лева рука на карлнгш, а само у јелном случају положај руку je обрнут. У два случаја руке су сааијене у лакту, шаке високо постав.ъене: до испод рамена, или на раменима. Само у јелном случају десна рука je била у карлици, а лева сасвим нспружена уз тело. Прилози у гробовима јављају се у 35 случајеаа, а могу се роэврстати у пет нздвојених група. ]. Ознакс чина, полождЈа, налажене су само у цркви: у гробовима архијереја, где су били положени и лслови архијерејског одејанија (омофор, епитрахнљ, мабедреник, пекторалнн крст и број анида - у три случаја). 2. Деловн одела. По правилу налажена су само дугмета. Нађена су у 13 гробова; једном у цркви, 12 пута у порти. У гробу VIII. у нартексу, из седме деценнје XV века, осам сребрних позлаћених дугмета затваралоје преклоп на грудима, управе на оном делу одела које je имало преко броката додатак чнпканог веза од сребрне жнце н свиле. У најмлађсм гробу, са прилозима нэ XVIII века, нађено je по пет дугмета на грудима и лево и деено ол струка. У оставим случа јевнма налажено je по једно (ређе по лва дугмета), најчсшће на лесном рамену (5-1). на грулима - три пута, a самоједном на левом рамену. Није јасно зашто je Једно дугме било у устима (гроб 3). У два маха нађено je по јелна сребрна алкида (уз ногу). 3. Накнт, Најчешћи прилог у гробу био je прстен (8 пута). Седам je при падало покојницима сахрањеним у порти, а само једак нађен je у гробу у прквн. - Само у порти и само у по једиом гробу, на?)ене су минђуше, затворенс стак лене гривне н игле за косу. Само у два маха установлю ни су остацн челенке (у