O predstavničkoj vladi

208

облик и правац даде. Демократија није наклоњења клањајућем духу. Да она уништава клањање пред голим друштвеним положајем, то се мора рачунати међу добре, а не међу рђаве утицаје њене; премда кад то чини, она затвара главну школу високог поштовања (уколико се самих људских одношаја тиче) која у друштву постоји. Али и демократија, у правој битности својој, подупире силније оно у чему сви имају права да се сматрају као једнаки, него оно што чини да један човек потражује, да буде више уважен него други, тако да поштовање личне претежности може да остане испод праве мере. Ето из кога разлога, међу осталим, ја сматрам да је од толике важности, да установе земље ударају на мнења људи из васпитанијег сталежа печат веће вредности, него на мнења људи из мање васпитаног сталежа, и ја би још увек био за ово: да се осведоченој претежности васпитања уступи право на више гласова, па било да би се тиме само правад јавноме осећању дао, а да се и не тражи никаквих непосредних политичних последица.

Кад у скупу бирача има колико треба осећања за ванредну разлику у вредности између једног човека и другог. неће се оскудевати у знадима, по којима ће бирачи моћи распознавати људе који за њихове цели највише вреде. Истинске јавне услуге биће наравно међу тима знацима на првоме месту; тако Н. пр. да је ко запремао висока звања, и у њима учинио не што важно, што својим резултатима његову мудрост потврђује; даље, да је покренуо да сепредузму неке мере за које се из њихових последица, види, да су биле мудро смишљене и срачуњене; да је нешто предсказивао што се често догађајем потардило, а ретко или никад опровргло; да је давао савета, који кад је био послушан донео је добре последице, а кад није био послушан, дошле су рђаве последице. Има без сумње много неизвесности у тим знацима мудрости, али ми их тражимд