Opštinske novine

Страна 1330

УИШ 1 ИП1,Кћ п и в и п и

љу фабрикама за прерађивање. Знајући да се све цревне инфекције преносе преко посредства мува, а туберкулоза преко ваздуха, јасно је, да овакав рад преставља велику опасност по здравље становништва тога краја. Сем тога начина преношења смрада, а са њим условљене инфекције, ови радници-це носе извесне отпатке (које „Обнова" не купује) као хлеб, стаклене флашице и вегетабилне остатке у варош, да их тамо продају.

На самом сметлишту се могу видети чопори свиња и паса, који ту налазе материјал за исхрану преврћући наслаге сметлишта. Ту долазе бледи и испијени шегрти-шустери, да накупе старих ципела за прераду и продају. То су младићи, који са жуљевитим и голим рукама иду у потеру за старим и одбаченим ципелама, преврћући ту ужасну прљавштину, те тако тај материјал носе у своје радионице, да би од тога израдили „ново". Не мање је важно и интересантно изнети начин на који се преноси и истоварује београдско сметлиште. На самом терену стално раде 7 људи, два надзорника и 5 радника, чији је задатак да помогну при истоваривању и распоређивању сметлишта, и најзад, што је више могуће, да га прекрију слојем земље. (То прекривање земљом се увело у праксу од скора, што је у неколико ублажило страшну слику терена). Чистачка колона О.Г.Б. располаже са 17 камиона и 25 кола за пренос сметлишта и уличног и кућевног. Од ових аутомобила и кола једино три нова блиндирана аутомобила одговарају условима јавне хигијене. Они по-

седују аутомат у виду пропелера, помоћу кога увлаче при утоваривању, а избацују прм истоваривању сметлишта. Потпуно су затворени. Међутим сви други камиони и кола су старог система са дрвеним поклопцима и оградама кроз које цури вода из компримиранога сметлишта, и одајући непријатан смрад, не могу остати непримећени кад пролазе београдским улицама. Често пута долазе на терен претрпана кола са отвореним поклопцима. — Разумљиво је и јасно, колико је то неестетски и противно условима модерне хигијене. Сви ови аутомобили и кола доносе по два пута дневно сметлиште на описани терен. Сваки аутомобил, поред шофера, има по 4 радника за кућевно, а по два за улично ђубре, а сва кола, поред кочијаша, прате по три радника. Када неки аутомобил или кола дођу на терен, надзорник даје знак, где треба да се истоваре. За њима одмах појури маса света, да би што пре дошла до за њих драгоцених, разних отпадака. Чим се отворе кола, сви пожуре голим рукама и босим ногама, да, преврћући сметлиште, пронађу неку ствар. Пошто се тако донето сметлиште претресе, радници га прекрију слојем земље. Квантитет и квалитет сметлишта Сва кола и аутомобили дотерују сметлиште по два пута дневно на сметлишно истовариште. Узмимо да 17 камиона донесе наједанпут сваки по две тоне 34 тоне, а 25 кола свака по од —1 тоне 20 тона, то је = 54 X 2. Дакле, округло узевши, на терен самог сметлишта, сем чистог шталског ђубрета, падне дневно око 100 тона. Сметлиште садржи 90% сагорљивих и за распадање способних материја: кости, хартије, крпа и разних вегетабилних продуката, а 10% несагорљивих и за распадање неспособних материја: земље, песка и разних металних отпадака. Хигијенске прилике и здравствено стање становништва, које живи непосредно до терена за истоваривање сметлишта Милетићева улица, крај Позоришне и Херцега Стевана, изводе нас на терен. Становници ових улица су стално осуђени на осећање смрада са терена и на борбу са мувама. Њихови станови не могу да се проветравају, јер увек морају прозори и врата бити затворени, У том крају влада маларија и туберку-