Opštinske novine

7

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

Стр. 597

подићи као сталне, самосталне школе потпуно независне од других, а посећиваће их она варошка деца којима су оне потребне. У тим школама остајаће деца онолико колико њихово здравље захтева, па макар то било и за цело време док је, по годинама, не сврши те мора да из ње изађе. Велики градови треба да имају ове школе као што су и друге специјалне школе, школе за напуштену децу, ! за глуво нему децу, слепу децу ит.д. Шго се тиче саме хигијенске користи као и поучавања у школама на отвореном пољу може се рећи ово: Чист ваздух изванредно добро утиче на живчани систем, појачава добро дисање, јача плућа, развија грудни кош, олакшава боље стварање црвених крвних зрнаца, поправља апетит, утиче на боље варење те и на бољу исхрану целог организма, утиче на боље јачање мишића, на општу пигментацију коже, развија енергију, живост, расположење те и радост за живитом. Што се тиче самог поучавања и образовања у школама на отвореном пољу примери су показали да под утицајем отворене природе, директне сунчане светлости, чистог ваздуха и слободног кретања дена се толико добро душевно осећају да показују бистрину и већу интелигенцију,здраво расућивање и јаче моралне особине. Опште је мишљење да је дечије образовање, постИгнуто у оваквој заједници у школама на отвореном пољу, много боље и постојаније него у обичним школама по садањем систему. У оваквим је установама додир учитеља и Нака много срдачнији, те се са већим задовољством и вољом ради. Овде се ствара веће поверење између ђака и учитеља, а другарство међу децом

много је веће, јер се сваки радује ако може што год да учини за своју заједницу. Овако изгледа дух једне школе на отвореном пољу. Што се тиче социјалне хигијене и ту долазе школе на отвореном пољу на прво место. Јер се овде налазе деца која су по при-

Пр&а шћола на сунцу београдсћог антитуберћулозног диспансера

роди слабуњава, затим она чији је живот и здравље у опасности због рђавих материалних прилика, потом она деца која немају никаквих породичних надзора као и она која би потпуно пропала и морално и здравствено због рђавог велеградског утицаја. Оваква се деца обично изваде из школе пре но што буде доцкан и пошљу се у школу на отвореном пољу, где лекар и учитељ учине да према здрављу и способности дете опораве и поуче, те тако спасавају од пропасти овај драгоцени људски и социјални материјал.