Opštinske novine

Арх. Жарко К. Крстић референт Техн. дирекције О. Г. Б. Шћолсће зграде за основну наставу у Београду

Објављивањем овог прегледа школских зграда за основну наставу циљ нам је био да се детаљно и сконцентрисано представи данашње целокупно стање свих зграда Основних Школа у Београду закључно са 1930 год. Објављивањем овог прегледа попуниће се једна празнина за којом се осећала велика потреба, те се надамо да ће бити од користи како школским властима, тако и техничарима којима буде у будуће поверено пројектовање нових школских зграда. Овакав или сличан технички преглед до сада у опште код нас није постојао. У исто време овај преглед може послужити као основица за статистичке податке које би повремено требало допуњавати упоредо са принављањем нових школских зграда. Објављени податци у овом прегледу узимани су делимично из техн. архиве Техн. Дирекције Општ, Града Београда а делимично су добивени од школског Одбора. Процена вредности грађевина назначена је према нашем личном знању и прометној вредности у 1930 год. а процена имања — терена према податцима Катастарског одсека. У овом прегледу, по свој прилици, биће минималних одступања од стварног стања, али и поред свега уложеног труда, то се није могло избећи. Грађсње Осповних Школа. Све до 1894 год. школске зграде у Београду нису пројектоване нити су извођене по техничким и хигијенским прописима. Тек од пре 36 година грађење основних школа постављено је на једну стручно солидну основу и у исто време дат је правац за будуће грађење основних школа у Београду, не одступајући одпринципа које су усвојиле све културне европске државе. Поуздано се може рећи, да се неколико београдских предратних школских зграда. по својој техничкој обради и унутрашњим уређењем, могу упоређивати са предратним школским зградама западних, културних народа. Али ни ови народи нису седели скрштених руку. У колико се ми трудимо да их доетигнемо, у чему смо показали и успеха, у толико они све више измичу, такмичећи се

између себе ко ће дати удобнију и боље саграђену школску зграду. Тако например, послератне школске зграде у западној Европи толико су усавршене, како у погледу скупоцене и естетичне техничке обраде, тако и у погледу унутрашњег уређења, да се с правом могу сматрати идеалним школским зградама. Одступајући од типичних и уобичајених основа школских зграда, пројектанти су направили читав преокрет у погледу решавања основа и уређења школских игралишта и вртова. Једновременим решавањем распореда школских просторија и уређењем целокупног школског терена, створени су идеални просветни центри, те је школској деци пружена сва удобност у пуној мери. Међу прве стручно пројектоване и изведене школске зграде у Београду долазе зграде основних школа на Дорћолу и у Палилули. Оне по своме обиму и техничкој обради (ма да су сада доста запуштене) предњаче неколиким послератним школским зграда-

Основна шћола у Палилули

ма. Темељитим и општим оправкама, заменом дотрајалих прозора и дашчаних подова, уређењем ђачког купатила и кухиње и грађењем учитељских станова (за које има довољно терена) ове две велике школске зграде не би ни у чему изостајале од новијих београдских 3