Opštinske novine

Стр. 1038

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

школских зграда. Ове, 1894, приновљено је укупно 24 учионице. После прекида од 10 година, све до 1905 год., —- за које време није саграђена ни једна школска зграда —- приступа се грађењу школских зграда у виду павиљона и то: на Западном Врачару два павиљона са по 5 учионица и на Источном Врачару један павиљон са 5 учионица, поред већ постојећих учионица у старим зградама. Ова три школска павиљона

Осно&на шћола „Краља Петра I."

као приземне зграде, озидани су најскромније како по обиму, тако и по техн. обради, али иначе врло хигијенска. Изгледа да су тада надвладали финансијски разлози, те нису саграђене велике школске зграде, него само потребан број павиљона колико тек да се подмири потреба у броју учионица. Ове, 1905 год., приновљено је 35 учионица. Овде се намеће једно начелно питање о начину изграђивања школских зграда. На име: који систем треба прихватити? Систем павиљона или систем великих зграда под једним кровом? Колико смо могли утврдити, известан број наших школских раденика и хигијеничара више нагиње изграђивању школских зграда у виду више павиљона и нису најодушевљенији ако се под једним кровом сместе 8—12 учионица са 4—600 ђака. Систем школских павиљона заиста има својих врло добрих страна, те се у хигијенском, техничком и естетском смислу може створити савршених школских и хигијенских центара. Чега има лепшег, него у једном лепом цветном врту, смишљено и логично распоредити више павиљона и повезати их покривеним ходницима или перголама у чијој ће средини доминирати пространо дечје игралиште са басеном за купање деце и пешчаним плажама за сунчање! Овом приликом и на овом месту не мислимо упуштати се у испитивање преимућства једног или другог система изграђивања школских зграда. Мишљења смо, да према данашњем уређењу основних школа и постојећем програму основне школске наставе, нема јаких разлога да се одступи од изграђивања

великих школских зграда са 12—16 учионица. Овим начином изграђивања не могу се противити ни хигијенски разлози, јер модерно саграђена школска зграда са довољно светлости, потребним инсталацијама централ. грејања, вентилације и ђачких купатила, задовољава све хигијенске услове који су потребни школској деци. Међутим, има дечјих установа и домова, који по своме уређењу и програму наставе изрично захтевају да се изграђују у виду павиљона. То су домови који поред основне школске наставе пружају деци и стручну спрему као н. пр. васпитни заводи са интернатом, домови сиротне деце, заводи за умно неразвијену децу, колежи са интернатом са средњо-школском наставом, интернати са школом за малолетне осуђенике и т. д. и т. д. Сада да се вратимо нашој главној теми. Следеће, 1906 године озидана је основна школа код Саборне Цркве, сада „Краља Петра I" са 16 учионица. Ова зграда представља један велики корак у напред, како по своме обиму и лепоти, тако и у погледу хигијене. Лепо на углу постављена, добија простран вестибил, естетичну салу за свечаности на спрату и гимнастичку вежбаоницу у сутерену. Сем тога зграда је снабдевена централним грејањем, електричним осветљењем и вентилацијама, те су тиме и хиги.јенски услови потпуно задовољени. У оно доба зграда је коштала око 280.000 динара. Те године приновљено је 16 нових учионица. 1907 године почиње се са зидањем основних школа у Савамали и на Савинцу а завршавају се и предају на употребу следеће,

Основна шћола у Савамали

1908 године. Исте ове године саграђене су још две периферијске основне школе на Смедеревском Ђерму и Вождовцу. Ова година је најплоднија у погледу школске грађевинске делатности за цео протекли период последњих 36 година. Ове 1908 године приновљено је и предато на употребу 36 нових хигијенских учионица и у исто време подмирена је