Opštinske novine

1

д-р Рад. Белић

Положај чиновника у општини

У чему је важност пигања положаја чиновника у општини Колико остваривање комуналних општинских циљева лежи на општинској управи исто толико и на општинском чиновништву. Добра општинска управа без доброг чиновничког кадра није у стању да до краја и потпуности спроведе у дело своје најбоље замисли. Истина, општинска управа располаже иницпјативом и правом одлучивања, али на крају крајева све њене најбоље одлуке и интенције неће произвести пожељно дејство, ако не буду примењиване с вољом и разумевањем. Том вољом и разумевањем треба да се одликује општинско особље. Када општинска администрација почива на особљу с таквим одликама, она мора бити добра, пријежна да брзо свари и уделотвори од најсложенијих до најпростијих комуналних послова. И ако је неоцењива вредност сарадње одборника са извршном општинском влашћу, њиховог духа иницијативе, њихове смелости у концепцијама, њихове одговорности и ауторитета, ипак се мора признати да без сталне присутности једног тела од професионалних функционера не да се замислити не само добра општинска управа него и свака друга влада. Постојање једног елемента стабилности неопходно је потребно у данашњој средини завитланих идеја, страсти и интереса, у средини где разни партиски програми трпе на проби све веће и веће поразе надјачани неумитним законима социалне и економске динамике. Тај елемент стабилности треба да представља јавни функционер, самоуправни исто тако као и државни, за којим општа ствар има исто тако потребу као и за политичарем. Кад такав однос постоји између општинске административне службе, или, другим речима, између администрације и власти, онда је разумљиво колико велику пажњу треба поклонити питању положаја чиновника у општини. Та пажња мора се увишестручити када је у питању градска општина која и по обимности и по важНости своје делатности 1 ) у многоме надмашује сеоску општину. Важност тога питања налаже да се положај чиновника регулише основним законом о општиЈ ) Види наш чланак: „Муниципализација" „Београдске Општинске Новине", 1932 год., Бр. 6.

нама. Бар у његовим принципијелним одредбама. Уосталом, правни положај општинског чиновника није од локалног значаја. Он задире у опште интересе, па и са тога разлога, можда у овом случају најважнијег, треба законодавац тим пигањем да се позабави. Није ли на крају општина јавно-правна установа, и не врши ли она јавну службу, па било да обавља послове своје сопствене надлежности, било послове за рачун државе, т. ј. из „пренесеног делокруга". Постоје, дакле, доста виших и важних разлога у прилог регулисања положаја чиновника путем закона. Уредбе и Правила имала би да обухвате она питања која су у вези са месним приликама. Предмет локалне реглементације Тако би, на пример, основ и висина принадлежности могли да буду предмет самоуправне реглементације, пошто они зависе од финансиских и економских прилика једне општине. Немогућа би била претпоставка о прописивању једне опште одредбе о принадлежностима која би важила за све општине, градске и сеоске, без обзира да ли би и њихово становништво такав терет могло подносити. Још би се могло правдати установљење законом минимума принадлежности, и то само за ограничени број функционера (у осталом ниједан законодавац не би био у стању предвидети буџетске могућности свих општина и знати унапред колико ће и која ће све звања у једној општини постојати.) Српски закон о општинама од 1903 год. предвидео је најмању плату коју могу да имају општински деловођа и благајник. Том одредбом законодавац је ишао на то да тим тако важним општинским функционерима обезбеди један минимум плате у сиромашним општинама од оних општинских управа због чијег би тврдичлука могло трпети правилно отправљање општинске и јавне службе. Систем обезбеђења минимума плате путем закона, који је српски законодавац усвојио, може имати само ограничену примену. Он не може обухватити све општинске службенике. Остаје, дакле, да се у сваком случају висина и основ плате мора пропустити локалној реглементацији. У област локалне реглементације морала би се уврстити и сва питања која се односе на организацију општинске администрације;