Opštinske novine

СтудиЈс и чланци из комуналне политике:

Александар Л. Давинић, референт Државног савета Нови закон о општинама

Према научној дефиницији, општина је једна социална заједнеца, чији су чланови везани између себе заједницом интереса, коју становање у истом крају собом доноси, а њихово становање у истом крају, њихово сусество, то је Један факт социалног живота. (Слободан Јовановић: „Основи правне теорије о држави"). Историјски таква заједница је старија од државе, није дакле створена од државне власти. Овакве социјалне јединице држава после њ.еног стварања није уништила, она је од њих створила јавно-правне личности на тај начин што им је дала у надлежност извесан део управних функција, који по појму суверености припадају самој држави и дала им ради вршења тих функција право з'аповедања на својој територији! Слично овој теоријској дефиницији и наш нови закон о општинама у § 2 каже: општине :су по простору на којима се простире њихова власт, непрекидне природне и економске јединице. Оваквим јединицама у § 1 овог закона призната је правна личност и у јавном и приватном праву и речено је, да су то самоуправна тела. Као субјект јавног права, општина има област у којој влада. По елементима који сачињавају једну општину: територија, становници и власт, она је слична државној организацији, али за разлику од државне, њена власт није суверена, већ потчињена држави. Поред тога она по правилу не врши све три функције законодавне власти већ само управну. Као субјект приватног права, она може имати своју посебну имовину, одвојену од државне. Као самоуправно тело општина функције поверене јој од стране државе врши по властитом праву, путем својих органа и из властитих срестава, стојећи само под надзором државе. Но поред функција, које на овај начин, путем деобе власти, припадају у властиту надлежност општине, и чине њен властити делокруг, држава на општину обично преноси и извесне послове, које је иначе задржала у своју надлежност, само за вршење тих послова употребљава општинске органе, и ти послови чине пренесени делокруг општинске власти. Према томе, општинска власт има двојаку надлежност: надлежност у своме властитом самоуправном делокругу и надлеж-

ност из пренесеног делокруга. При вршењу поошва како једне тако и друге надлежности, општина стоји под надзором државне власти. Само тај надзор државне власти није увек исти, код аката њеног сопственог делокруга тај надзор је основан на закону правни надзор — и своди се само на то, да управна власт пази, да ли се самоуправно тело креће у границама закона. При томе, надзорна власт један акт самоуправне властн може или задржати од извршења, или поннштити, али нема права и да мења њене одлуке, или да их замењује својим одлукама. У надлежност општине као самоуправног тела по правилу спадају ови послови: да своју делатност развија у оквиру закона; да та њена делатност не буде у опреци са општим интересима; да рукује својом имовином и интересима својих грађана разборито и праведно, као што би то добар домаћин управљао својом властитом имовином и интересима својих укућана; да обавља оне државне послове, које је државна власт на њу пренела на основу закона. Према томе би се и надзор државне власти над општинским самоуправним пословима састојао у овоме: да пази да општински часници, или други њени органи, не раде против државног устава, или других закона; употреба срестава којима би се општина у јавном интересу принудила да провађа и врши одредбе, закона, распуштање општинске управе у случајевима који предвиђају позитивни прописи. На против, код послова општине из њеног пренесеног делокруга, надзор државне власти заснива се на основу односа субординације јерархијски више власти и при овом надзору државна власт не цени само законитост општинских аката, већ и њину целисходност, Оволико о општинској власти и општини у опште, а сад да пређемо на организацију општинске власти, њену надлежност, надзор државне власти и правна срества, онако како су ова питања уређена новим законом о општинама. 1) Организација општинске власти Нови закон о општинама нема специјалне одредбе у којој би било речено, који су општински органи. То се види из прописа, који