Opštinske novine

БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ

Стр. 511

штићава омладину једне од највећих опасности по њихово здравље и морал. Наравна је ствар да личнп пример мора и овде да игра најважнију улогу, и да старешине и вође не само у трезвености, већ и у свему другоме, морају давати пример, како би се млади могли да угледају и да их подражавају све шта они раде. Скаутизам је почео свој рад са дечацима од 12 до 17 година. Али убрзо се осетила потреба да се рад прошири и на млађе и на старије. Млађе од 7 до 12 година оснивач скаутизма сер Роберт Баден Паул назвао је вучићима и узео је за основу њиховог васпитања Киплингову причу о вучићу Мауглију који је одрастао у шуми међу вуковима! С друге стране да се задрже у покрету и старији дечаци преко 17 година као „ровери"брђани или побратими како смо их ми назвали, подешена је за њих нарочита обука, која се састоји у томе да се спремају за вође млађих и за добре социалне раднике. Али поред мушке омладине, постоји и женска омладина, и за њено добро и ваГспитање требало је исто то чинити. Паралелно организацији скаута — извидника, организовао је ње носнивач и оделења за девојчице —■ &е1§шс!еб — планинке како смо их ми назвали. Циљеви скаутски у васпитању женске омладине треба да одговарају њиховом позиву и задатку у животу. Као што су нам потребни корисни чланови друштва и добри грађани, исто тако су нам потребне спремне здраве жене и домаћице а нарочито матере и васпитачице. У том правцу се и целокупна обука планинки креће. Али поред свих разлика које захтева сама природа — разлика полова, ипак има заједничких начела и заједничких метода на којима почива целокупан рад скаута. У своме Завету и законима, о којима ће бити засебно говора, сажета су правила за будући живот. Скаутски закони нису никакве ни забране ни наређења. Скаути само кажу: скауту се верује на реч. скаут је трезвен, учтив, послушан, скаут воли ближњег, чист је у мисли, речи и делу. Скаутизам тежи да створи добре навике из малена, а навике из младог доба остају за цео живот. Скаутска је лозинка Буди спреман, у њој се садржи суштина скаутског рада и циља, његова акуАаност и готовост за службу своме ближ/ \ алм, ^арочито ономе коме треба помоћи. \ ^ -^каутизам уопште почива на начелима *нове школе рада, у којој долази до пуног изражаја активност младих, саморадња, одговорност, самопомоћ и индивидуалисање. Испитаћемо још неколико општих начела која важе за целокупан наш рад. Скаутизам због тога што хоће да у својој обуци увек индивидуалише, тражи од својих вођа и наставника коренито познавање телесних, и још више духовних особина не само код деце

већ да и вођа добро упозна себе (самоваспитање и самопознавање). Скаутизам не тежи да свој^им васпитницима да велику количину знања, његов главни задатак је да испитујући њихове особине развије све добре способносги, да сузбије рђаве и да на тај начин васпитава карактере који су толико потребни једној заједници за њен опстанак и напредак. Сваки вођа и наставник скаугски уноси увек један добар део своје индивидуалности и свога карактера, због тога, при избору вођа, мора се обратити највећа пажња. Да бисмо добили добре вође постоје нарочите школе и течајеви за вође на којима се вође или приправници за вође упознају највише

Изглед једног логора београдских скаута у шуми

са начелима рада, са проучав^њем и упознавањем основа педагогије и психологије. На тај начин скаутизам не само што постаје помагач васпитачима и родитељима, већ уноси и у школске методе многе врло крисне идеје, новине и искуства која будућим школским наставницима и будућим родитељима могу да буду од велике користи. Постоје још два важна питања на које се у скаутизму обраћа велика пажња. Једно је питање коедукације — заједничког васпитања мушке и женске омладине. По овоме питању уопшге подељена су мишљења. Док су једни за потпуно одвајање мушке и женске деце, други налазе да је боље да се васпитање врши заједнички. На једној скаутској конференцији пре неколико година расправљано је и ово питање и наши сарадници су се изјаснили: да обуку мушких и женских чланова — извидника и планинки треба вршити засебно, то захтева сама природа посла, као и програм рада и циљ обуке. Наравна је ствар да вође планинки треба да буду само женски чланови. Даље је питање узајамних односа мушких и женских заједница (чета и кола), и уколико треба да се негују братски и сестрински односи и везе међу њима. Ми стојимо на том становишту да повремено треба одржавати заједничке са-