Opštinske novine

БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ

Стр. 663

Значи велика тутшава и хука п,р|оистиче у главном од велике брзине и непјрописне вожње моторних возила и јакид и честих звучних сигнала, а нарочито од оних парајућих и заглушујућих „сирена", које су, уосталом, на страни одавно забрањенз за улични градски саобраћај. И једно и друго, београдска саобраћајна полиција мора најстрожије забранити и укинути применом најстрожијег кажњавања, попут берлинске саобраћајне полиције, која је приликом примене саоЗраћајних прописа градског саобраћаја, извршила само једног дана 9.000 казни због прекршења саобраћајних прописа. 'Али треба имати на уму, да у ових 9.000 казни за непоштовање саобраћајних прописа, нису ушли само возари и шофери, већ и велики број пешака и публике због свог неправилног кретања, претрчавања преко улице, искакања и ускакања из моторних и трамвајских кола и др., и то је баш оно на што хоћемо и морамо да укажемо пажњу и Управи града и београдском грађанству, у вези решавања проблема уличне ларме и хуке. Ауто-клуб Краљевине Југославије, као позвани фактор, дао је нздавно преко београдске штампе своје мишљење, истичући у 18 јасно формулисаних тачака, садашње сметње београдског уличног саобраћаја, због којих су возачи свих моторних возила приморани да врло често непрописно возе и још непрописније дају честе и заглушујуће сигнале, не желећи да изазивају саобраћајне несреће, па и смртне случајеве. Ми се потпуно слажемо са аутомобилским клубом, и мишљења смо да Управа града силом власти, мора према пешацима и горе наведеним проузроковачима непрописног и неправилног саобраћаја применити најзфикасније мере, исте као и према возачима, што смо поменули у првом 1 делу нашег излагања. Ефикасност тих мера и казни биће најочитија и дејствујућа, ако се примени одмах и на лицу места од надлежних саобраћајаих и теренских органа и на очиглед публике, а у поновљеним случајевима затвором и одузимањем дозволе за вожњу. Иста мепа да важи за иешаке као и за возаче. Ми знамо доб"ро и познајемо менталитет београдске публике и верујемо да је много већи број оних, који хоће и желе да поштују прописе и законе и истим ! а да се повинују, зарад свога и општег добра и безбедности, од броја оних, који то неће да чине из обести или незнања, те с тога и препоручујемо горње сретство као већ опробано и установљено у великим! градовима запада. Познато нам је такође да Управа града у лицу свога Саобраћајног оделења чини велике и успешне напоре у сузбијању наведених неправилности и ако можда са недовољно средстава и броја органа, па с тога надлежнима и упућујемо ове до-

бронамерне напомене, јер пре него што Управа града не уклони све горе наведене сметње редовном и несметаном саобраћају у нашим иначе узаним улицама старог центра не може бити ни говора о укидању звучних сигнала и успостављању само светлосних сигнала или руком, јер би то, под оваквим приликама доводило до још чешћих и тежих последица. Ради уклањања наведених сметњи редовном и правилном уличном саобраћају предлажемо следеће мере безбедности: 1) Забранити у главном у јаче саобраћајним улицама прелажење пешака преко улице на сваком месту, већ дозволити само на раскршћима са попречним улицама, и то прелажење мора бити под правим углом а никако по дијагонали. Ови прелази морају бити ограничени и обележени масном бојом или још боље специјалним клинцима са великом кружном главом, као што је одавно већ урађено у свима великим градовима. У многим градовима, ово је урађено помоћу стаклених глава, ноћу још и осветљених подземном електричнзм светлошћу. 2) Забранити кретање пешака средином улице и поред тротоара уопште. 3) Забранити играње с лоптом и јурење деце по коловозу. 4) Најстрожије забранити ускакање и искакање путника из трамваја, за време кретања истих између одређених станица. 5) Забранити окачињање несташних дечака по папучама и позади трамзаја. 6) Забранити кретање шетача, разних група и појединаца а нарочито пијаних људи по коловозу, који је одређен за кретање уличног саобраћаја и возила. 7) Забранити непрописну вожњу и јур!њаву кроз све улице града, а нарочито кроз ужи центар. Ово нарочито важи за тешка кола и велике камионе. 8) Забранити испуштање гасова на испусну цев (ауспух) које ствара читаву пуцњаву. 9) Забранити паркирање и дуже задржавање аутомобила и возила у опште, на јако саобраћајним местима и узаним улицама, јер исто затвара и закрчује редован саобраћај. 10) Испади по наведеним тачкама не само да ометају редован и правилан саобраћај већ изазивају и приморавају возаре да дају честе и јаке трубне сигнале, који, као што рекосмо, у главном и праве највећу и најчешћу ларму. 11) Да би се скратило и умањило звоњење од трамвајских сигнала треба званично објавити и дати трамвајима, као јавним превозним средствима, ирвенство пролаза тј. да се њима, остала слободна покретна моторна кола и друга возила склањају са пута односно са шина, за које су они везани. На ускрсни-

5