Opštinske novine

Правничка хроника:

Решење опште седнице ДрЉавног савета — Тумачење § 134 Закона о градским општинама §§ и 96 и 98 Закона о општинама —

1 о разумевању § 134 Закона о градеким општинама На осдову чл. 4 Закона о Државном савету и управним еудовима и § 13 Закона о пословном реду, изнето је пред Општу седницу Државног савета питање разумевања § 134 Закона о градским општинама о томе, коме се предаје жалба градског већа или претседн|ика градске општине, коју ови могу изјавити Државн-ом савету против ре!шеша надзорне власти о задржавашу од извршења одлуке градског већа: да ли само надзорној власти, или било њој било Државном савету; односно, да ли ће ое благовременост жалбе ценити према дану мад је жалба примљеиа код надзорне власти, или и према дану кад је послалга Државном савету непосредно. У овоме питању једно је одељење Државног савета (одлуке бр. 33202/35 и 33601/35) стало на гледиште да претпоследњи став § 134 који садржи налог за надзорну власт да пошаље Државном савету жалбу са актима предмета, претпоставља да ое жалба има надзорној власти и предати, а последица је тога, да се благовременост жалбе има ценити према дану такве предаје. Међутим, код случаја бр. 307/36, надлежно одељење је нашло да се жалба не мора предати само надзорној власти, већ може и Државном савету мепосредно. Ово стога што решаваше по оваквим жалбама спада у управно-судске посљове Државног савета, а по чл. 21 Закона о Државном савету и управним судовима, тужбе на Државни савет предају се непосредно, те се тако може учинити и у овом случају. С обзиром на то, благовременост жалбе би се имала ценити према дану предаје било надзорној власти, било Државном савету. Услед ове супротности у тумачењу истог законског прописа, питање је изнето пред Општу оедницу Државног савета, која га је проучила и нашла: У § 133 Закона о градским општинама прописана је за преТседника градске општине дужност, да у року од 8 дана пошаље надзорној власти оверен препис записника сваке седнице градског већа. Ставом 1 § 134 дато је надзорној власти овлашће,ње да задржи од изврше«>а одлуку градског већа која би била противна постојећим законима и законитим наредбама власти, или којом се прекорачује делокруг рада. Према ст. 3 истог параграфа, „против одлуке надзорне власти има веће право жалбе Државном савету у року од петнаест дана. Жалбу може поднети претседник градске општине и без одлуке већа". Затим је у ст. 4 § 134

предвиђено да „ако надзорна власт не пошаље акта Државном савету у року од осам дана, или ако Државни савет (одељење) не донесе одлуку у року од месец дана од дана пријема акта, одлука градског већа постаје извршна". Према овоме, самим законом није изрично расправљено питање коме се има предати жалба за Државни савет. Међутим, из чињенице што одредбу о подношењу жалбе и о року садржи ст. 3, а одмах затим ст. 4 прописује да одлука градског већа постаје извогана ако надзорна власт не пошаље акта Државном савету у року од 8 дана, — закључује се, да надзорна власт треба најпре да прими жалбу, да би поводом ње и са њом могла послати акта Државном савету у року од 8 дана од пријема жалбе. Иначе, кад надзорна власт нема законског основа за слање акта Државном савету пре пријема жалбе, остало би нејасно од кад почиње тећи овај осмодневни рок. У вези са овим, потребно је истаћи да надзор над пословима градске самоуправе врши управна власт — бан, односно Министар унутрашњих послова (§ 130), а за њихово поступање уопште важе одредбе Закона о општем управном поступку, па дакле и у пословима надзора, у колико од тога није изрично отступљено Законом о градским општинама. А пошто овај последњи закон таквог отступања не предвиђа, значи да се и овде имају применити прописи Закона о опгатем управном поступку. Према њему (§ 118), жалба се предаје оној власти воја је донела првосте■пену одлуку, а ова шаље жалбу са свима актима оној власти која је надљежна за решавање (§ 120 3. у. п.). Кад се овако одредба § 134 Закона о градским општинама протумачи у вези са прописима §§ 118 и 120 3. у. п., онда се долази до једног логичног реда у поступку око жалбе, по коме се жалба предаје надзорној власти која је решење и донела, а ова, у року од 8 дана од пријема, шаље жалбу са актима Државном савету, а ако то пропусти, одлука градског већа постаје извршна. Из чињенице пак што је овак^ав ред постуика у оагласности са претпоставком* из ст. 4 § 134 Закона о градским општинама, а с обзиром на то да је Закон о градским општинама донет после Закона о општем управном поступку, закључује ое, да су се при доношењу § 134 имале у у виду баш одредбе Закона о општем управном: поступкју, услед чега се § 134 има и -вумачити у вези с њииа. Поред тога, на ово упућује и законски назив правног средства против решења надзорне власти, које се у Закону о градским општинама (§ 134) назива жалбом, док се правно средство које се под-