Opštinske novine

Трамвајски и аутобуски саобра^ај

^ 173

кондуктер да наплати карте у таквом трамвају, лако је увидети колико користи доноси собом то сасецање клупа. Тим сасецањем клупа побољшале би се за преко 10°/о саобраћајне прилике, онолико колико би се побољшале набавком око 15 нових кола и улагањем преко 10 мил. динара капитала. 2) Преоптерећеност раскоснице код КолаоЧа и на Теразијама. Решавање овога проблема дато је и у ранијим деловима овога излагања Наиме, ми смо већ нагласили да ће прелазом линије бр. 6 за Земун, и форсирањем употребе лакше покретљивих возила '(четворооосовних трамваја, тролејбуса и аутобуса) у центру бити у многоме олакшан проблем раскрснице код

Коларца, као и да ће прелаз Теразија у другом нивоу, за попречну везу, такође олакшати проблем саобраћаја на њему. Увођењем све три метро линије биће овај проблем коначно решен. 3) Све веће евоопске вароши имају прелазне карте, а Београд још нема. То је један од недостатака београдског трамвајског саобраћаја. Чак и они градови у којима је трамвајска мрежа у приватним рукама имају прелазне карте. Меродавни страхују да би увећањем прелазних карата био смањен приход на трамвајима. Ако би и био тај случај, морало би се приступити увођењу прелазних карата, јер то је прека потреба београдског грађан-

ства; без тога се не може замислити исправно функционисање путничког саобраћаја. Међутим, Загреб је увођењем прелазних карата повећао приходе на трамвајима. Наше је мишљење да Београд у сваком случају у најскорије време треба да реши овај проблем трамвајског саобраћаја на једини могућ начин, увођењем прелазних карата. Закључак. Из свега напред наведеног излази да би београдски трамвајски саобраћај требало и даље развијати, при чему би се он постеПено преносио на периферију, док би у центру саобраћала лако покретна возила.

Даље, требало би уводити тролејбусе на линијама које смо предвидели, као и аутобусе преправљати на гасни погон, при чему би тролејбус служио углавном за сталне линије које су релативно јако оптерећене, док би аутобуси служили за мање оптерећене, факултативне и сезонске линије, као и за нове још неиспитане. И најзад, још сад треба водити рачуна и сондирати терен ради стварања услова за финансирање изградње београдске метро мреже, која већ сад у извесним деловима има услова за активну егзистенцију, а која ће током времена имати још више услова. Ратимир Д- Николић

а угро/ Ђе '1 сЛ Јо11./е