Opštinske novine

936

Београдске општинске новине

и набавком нових, извршена је и ту рационална реформа у границама могућности. Сада Дирекција трамваја и осветљења располаже укупно са 157 разних запрежних возила и 176 коњских грла. Од 1937 године поступно се преправљају стара и израђују нова запрежна кола са ваљкастим лежиштима, а где је то могућно узимају се точкови са пнеуматицима. Гаража аутомобилског и запрежног возног парка са коњушницама била је до 1934 године на Таш-Мајдану. Просторије у којима су гаражирала кола као и коњушнице нису одговарале ни местом, ни техничким а ни хипијенским условима. Због тога је 1934 године саграђене нова гаража и нове коњушнице на имању „Пионир", са довољно просторија за смештај моторног и запрежног возног парка и коња. III РАДИОНИЦЕ Радионице Дирекције трамваја и осветљења које све, изузсв електротехничке радиоиице, радионице за оправку трансформатора и

радионице за оправку струјомера, потпадају под Машинску службу, претстављају једну од три главне области делатности ове Дирекције. Близу хиљаду службеника ради у дирекцијским радионицама, помажући се у раду најмодернијим машинама и уређајима. Данас ра-

дионице Д. Т. и О. задовољавају све потребе како Дирекције трамваја и осветљења, тако и осталих установа Градског поглаварства. Рад у данашњим радионицама заснован је на принципима модерне организације и, где год је то могућно, приступа се раду у серији, којим се постиже појевтињавање продуката. Таква организација је могућна, јер радионице располажу довољним бројем потребних машина и претежно квалификованим радницима. Пут којим се дошло до садашњег стања у радионицама био је и тежак и дуг, јер је требало од примитивних и сиромашних радионица, наслеђених 1919 године од Белгијског анонимног друштва, створити установу која ће у потпуности одговорити задатку новостворене Општинске Управе трамваја и осветљења, којој је стављено у дужност да Београду обезбеди и трамвајски саобраћај и довољну количину електричне енергије. Када је 1919 године дотадашње Белгијско предузеће трамваја и осветљења прешло у општинске руке, механичке радионице су располагале са два мала струга, једним стру-

гом за обраду бандажа, једном шепинг-машином, једном бушилицом и једном ковачком ватром. Остале радионице, па и столарска, нису имале машина. Све радионице су биле смештене у трамвајском депоу и хигијенске прилике у њима су биле далеко испод задово-

Грађење новог трамваја у радионици Д. Т. и О.