Opštinske novine

Дирекција трамваја и осветљења

937

фабрика у Броду и Смедеревској Паланци. Том набавком је учињено доста, али још увек не онолико колико би требало, па да се Београду, који је према оном Београду од 1919 године постао четири до пет пуна насељенији, обезбеди добар и довољан трамвајски саобраћај. Године 1938 израдиле су радионице Дирекције трамваја и осветљења нова четвороосовна трамвајска кола. Та кола су за ово кратко време свога рада показала многа преимућства над свим досадашњим колима, а чињеница да су наше радионице способне за такав рад пружа нам добре перспективе за будућност. Две године пре тога наше радиовице су из основа прерадиле једна стара белгијска кола, тако да Д. Т. О. располаже данас са укупно 180 трамвајских кола. Од тога броја је 10 прикључних кола ван саобраћаја, а 12 старих белгијских кола, која су набављена још пре ратова, морају се поступно заменити и на њихова места набавити нова трамвајска кола или аутобуси. Од дана преузимања трамвајског саобраћаја па до данас Општина града Београда издала је за набавку нових трамвајских кола укупно: 59,211.520 динара. б) Аутобуси Први покушај да се код нас успостави аутобуски саобраћај забележен је у 1925 години. Те године Управа трамваја и осветљења је узела у експлоатацију линију Славија—Авала, пуштајући у саобраћај испрва само један, затим два аутобусг. Тај пскушај не претставља уствари почетак аутобуског саобраћаја у Београду, јер је учињен само у циљу испитивања могућности таквог саобраћаја и изведен је без нарочитог плана експлоатације и без строго утврђеног реда вожње. Испрва је, четири дана у недељи, саобраћао само један аутобус и путовао свака два сата; доцније је саобраћај појачан једним сталним аутобусом, тако да је свакога дана циркулисао по један аутобус на линији Славија—Авала. Празничних дана су радила и два аутобуса, а њихова сврха је била пре туристичка неголи задовољавање једне стварне потребе редовног саобраћаја. Резултати тога рада су се уосталом брзо показали неповољним и саобраћај је морао бити обустављен. После неколико година експлоатацију те линије узело је приватно предузеће. Редован аутобуски саобраћај, под руководством Д. Т. О., почео је половином 1928 године. Тада је од приватног предузећа откупљено 5 аутобуса, који су већ били у експлоатацији и њима успостављен редован аутобуски саобраћај на линији Калемегдан—Те^азмЈе—Савинац. Две године доцније откупљена су још три аутобуса марке „Рено" и у радионицама оправљена два стара аутобуса „Н. А. Г.". Аутобуски возни парк је на тај начин повећан,

те се могло приступитити отварању нових аутобуских линија. Као што је напред поменуто, први почетак аутобуског саобраћаја у Београду био је са једним односно два аутобуса. То -су били аутобуси Н. А. Г., добивени на рачун репарација. Тешка и неекономична кола са пуним гумама нису била подесна за градски саобраћај. Половии аутобуси, купљени 1928 године, могли су унеколико да задовоље Београђане, али због скупог погонског материјала и још скупљег одржавања, јер су набављена кола била стара, били су нерентабилни. Са таквим колима Дирекција је одржавала редован аутобуски саобраћај на неколико линија. Тек 1936 године набављено је 8 аутобуса са дизелмоторима, од којих 5 марке „М. А. Н." и 3 „Мерцедес-Бенц". Пет каросерија за та кола израђено је у домаћем предузећу Матеје Рајха у Новом Саду, а 3 у радионицама Д. Т. О. У исто време набављена су два дизелмотора и уграђена у старе аутобуске шасије, тако да је 1936 године Д. Т. О. располагала са 10 дизелаутобуса. Остали аутобуси повучени су из саобраћаја због дотрајалости и нерентабилности експлоатације.

Нови аутобуси

Године 1938 извршена је највећа поруџбина аутобуса до данас. Поручена су 22 аутобуса са дизелмоторима, од којих су два туристичка. Сви ти аутобуси, 10 Мерцедес Бенц, 10 Фиат и 2 туристичка Магирус, биће са каросеријама домаће израде, Од тих аутобуса већ је стигло 10, а преостали сукцесивно пристижу и приспеће до пролећа 1939 године. Доласком нових аутобуса стварају се могућности појачања досадашњих и отварања нових линија, што ће повољно утицати на растерећење преоптерећеног трамвајског саобраћаја. Од 1925 године па до данас издато је за набавку нових аутобуса 11,430.803 динара (Набавка из 1938 износи 6,166.800 динара). в) Аутомобилски и запрежни возни парк. До 1930 године аутомобилски и запрежни возни парк био је засебна јединица Општине града Београда. Те године, одлуком Суда О.