Opštinske novine

Дирекција трамва/а и осветљења

553

Због рђавог стања мреже скоро свакодневно читави квартови града имали су прекиде струје и остајали у мраку. При таквом стању ствари, Дирекција трамваја и осветљења се нашла пред задатком да мрежу оспособи за сигуран погон и истовремено изведе њено проширење паралелно са новим потребама града. Први услови који су предузети у погледу мреже односе се природно на замену иструлелих дрвених стубова и дотрајалих гвоздених стубова уколико је ових уопште било у центру града. Истовремено је предузето увођење система напона од 3 X 206/120 волти на место напона 2 X 120 и 1 X 120 волти, да би се омогућио прикључак трофазних мотора и апарата. У реону једносмислене струје предузети су привремено радови на појачању мреже, мада је начелно одлучено да се тај реон што више сузи, и да се једномислена струја 2 X 120 волти замени трофазном струјом. Тако је реон једносмислене струје стално сужаван, и до 1933 године потпуно је укинут. Исто тако је проширавана примарна мрежа, увођењем система напајања од 3 X 2100

љени примарни напон од 2100 волти није био довољан, те је за извесне делове града и извесне потрошаче уведен већи примарни напон од 6.000 волти. У ту сврху постављена су два трансформатора од 3000 КУА, код саме електричне централе, којима је напон од 2100 подизан на 6000 волти. Нове примарне линије су грађене како подземне тако и ваздушне, сходно плану по коме су примарне линије у вароши имале ићи подземним кабловима кружног система, а ван вароши ваздушном мрежом. Мрежа за напајање уличног осветљења такође је из основа преуређена, односно изграђена. У место дотрајалих светлећих тела и носача од ливеног гвожђа монтирани су стубови од челичних цеви и арматуре модерног типа, за рационално искоришћење светлосне енергије, изводећи све то према савременим ирописима и искуству. Нагли и непрекидни развој Београда захтевао је проширење саме електричне мреже. Изградња мрежа вршена је тако да се потрошачу у сваком моменту пружи довољно електричне енергије под сталним нормалним карактеристикама напона и броја периода, и да истовремено буде осигуран трајан електрични

Разбој брбја и укупнг снага трансформатора 09 1925 901936«.

103в

са кабловима од 3000 до 1920 год. а од тога доба са кабловима за радни напон 6000 волти. Проширењем атара Општине београдске, као и пријавом индустријских потрошача, подизањем трамвајских потстаница „Горњи депо" и „Добро поље", затечени и машинама услов-

погон. У ту сврху цела мрежа је добро димензионирана и израђена добрим конструктивним материјалом. Цела ваздушна мрежа како примарна тако и секундарна изграђена је на гвозденим или дрвеним импрегнираним стубовима .