Opštinske novine

Поршреши бгоградских умешника

XV! Сликар Всјбко Станојевић

ности, он је редовно б;»о сзестан, — и то јз консеквентко гпроводио у своме делу, — да уметност није ни последња реч 1 великоварошке моде, ни психопатолошки екцес, иего солидио савладан занат и искрена инспирација. Увек је интересантно пратити линију развоја неког уметника; утицаје кроз које је пролазио, скЈ;ета.н.е у лево и у десно, његово падање и подизање. Али, док једни уметници ту линију маркирају јасно, било да постепено прелазе из једног манира у други, из другог у трећи итд., било да праве скокове из крајности у крајност, негирјајући при томе, све што је изван круга њихових моментаних интереса, — други, или у почетку свог рада, или нешто доцније, налазе један одређени правац и током живота, га продубљују, коригирају, допуњују и тако прилагођавају свом, уметничКом темпераменту. Док је код п!рвих релативно лагано пратити линију њиховог развоја, јер је она састављена из више или мање јасно маркираних делова, било да су они међусобно јасно одвојени као боје неког народног орнамента, било да се развијају један из другог' као боје у спектру, код оних других је то веома тешко, практички скоро немогуће. Код њих тих јасно маркираних делова нема, по прилици онако као што на некој цветно! ливади нема јасно омеђених површина на којима ниче само ово или сам^о оно цвеће; код њих се ти утицаји јављају сасвим ненадано, дискретно и редовно несвесно, — исто онако као што се на некој ливади, из разлога који су нам познати а које ипак не можемо контролисати, током године јављају и пролазе неугледна, али драга висибаба, весела тратинчица, скромна љубичица, суморчи различак, жарка булка итд. Исто оиако као што таква једна ливада чини складну иманентну целину, упркос томе што се стално мења, што у истом моменту са разних тачака и у разним осветљењима изгледа другачије, — исто тако то чини и дело Вељка Станојевића, ако га обухватимо једним сумарним погледом... упркос бројним моментима који би нар у том погледу могли завести. Резултати његових двадесетогодишњих уметничких нагшра јасно сведоче, да се он у основи није МЈного мењао, али да је увек веома

Међу нашим савременим сликарима, који у овом; моменту делују у Бсограду, Вељко Станојевић заузима, свакако, једно од највиднијих места. То место он је заузео својим солидним радом и стварном, чисто уметничком, вредношћу својих дела. Држећи се увек далеко од усиљене смелости и имПровизиране оригинал-