Otadžbina

КОСМЕТИЦП

477

исто , као што су чиниле у старом веку Кдеопатре и Асиазије. Јувенал казује како су у његово време навлачиле обрве и трепавице, као што и сад чине жене: Ше зирегсШит тасНс!а М1§те 1есШт ОШциа ргоЛисН аси, р1пди1Цие 1гетеп1ез Аио1епз оси1оз Слаб је дакл.е пзглед, да ће се овај рђав обичај кад год искоренити. У невиним срествима за бојење косе налазе се биљне стварп, но те су готово све немоћне, да косу дуго црном учине, изузимајући неке персијске прашкове, до сад још неиспитане. Др. Трусо добио је од персијског амбасадера у Паризу две кесице прашкова за бојење косе на црно , и те је прашкове прегледао и испитивао др. Ревељ. Један је прашак био жуто-мрк, и произвео је жуту течност, кад се у води расквасио, и врло је богат у танини. Та је течност бојила косу жуто-црвенкасто. Други је прашак сиво-плаветникаст и обојио је воду прљаво-плаветно, а коса је постала лепе плаветне боје. Еад се коса помаже прво жутом течности, па онда плавом, добије изредну црну боју. Први је прашак очигледно „кана" (Халузоша тепшз), која је јако распрострта по цеЛом истоку, а и код нас добро позната. Други се прашак зове на персијском језику „ранг", али се није могло дознати, од какве је биљке. Судећи по плаветној боји, биће од неке биљке која чивит даје (инП^оЈега). Код нас такође често боје косу каном, особито женској децп, у намери да им коса расте. Да коса од кане расте, ио свој прилици не ће бити истина , но свакако не шкоди; и коса тад добије жуто-црвену боју, која деци прилично доликује, а и по некој одрасној лепотици. Прашак се од каие обично раскваси у белом вину , у ракији, у обичној води или у води од јечма. Кашто се најпре држи у води ољвина од црна лука, па се онда ту раскваси и кана, и тад коса буде црвенија. Црне помаде, црна воштана помада за бркове п т. д. добиле су нрну боју од чађи, од илутиног угљена и т. д. Оне истина обоје косу, али се боја брзо смакне, кад се коса ма чим протре. На подобан начин жене код нас боје обрве: изгору језгру од ораха , од бадема или каранфиља па онда њиховим гаром мажу обрве ; или ухвате чађ од свеће на каквом олојављеном предмету, п добију оцрњен лој, који изгњече и њим навлаче обрве; или просто по примеру Римљанкиња огараве на свећи тупе игле и њима се ма?ку по обрвама и трепавицама. Од свега ОТДЏБИНА I. 31