Otadžbina

652

ЗЛАТПИ новди

последњу реч моглд бисмо још попуиити и прочитати овако: П6рћ(Иб)р. На томе ће се зауставити прво они који би мислили, да име нбрпбр пе припада златиоме новцу. Њих упућујемо па напомене под III у овоме чланчићу. С овим читањем сдаже се и познати познавалац наших старина др. Ј ШаФарик. Стил такав у натпису има сродности у натписима латинским: шопеи ге §18 84еГап1, у натписима новца Вука Бранковића Впћковћ днндрћ, на новцу деспота СтеФана томе сдично Новд 1|<:кл шд деспота. Остадо би неразјашњено једиио *, којега се значењу не могох домисдити ни за оводико, ако нема какве свезе сгрчкомречју Х^бабс, која зиачи здато. Ади томе мишљењу не надазим разлога. Још изгдеда према другим натписима горњи натпис непотпун, што у њему не долази име владалачко (||др1>, крллћ) које обично увек додази у таким придикама. Тежина „тањег кова" новца 3 гр. Тај иовац је пробушен. Иречник 22 мидим. Другог комада тежина 3,26 гр. пречник непуна 23 мидим. в. Ђрста с царем на копу. 5. На лицу. Исус Хрнстос умотан у пространу хаљину, као огртач; кодико се да разабрати, држи девом руком књигу на нрсима (књига је нејасно пацртана), десном испред себе бдагосиља. Натпис као обично !с Хс, новрх сдова титде, новрх титада звездице на обе стране, додазећи дево и десно око чеда Пеуеу. Испод патписа крстићи од четири кратким динијицама састављеие тачке; испод тих крстића с деспе страпе II с деве 0 а испод оба сдова дево и десно онаки исти крстићи па самоме дну празнине, која је око дика Исусова. Има четири комада, од којих у два је Христу" око гдаве једнострук, а у два двострук светитељски круг. На наличју. Дар јаше на коњу, десном руком држећи узду а девом крст, под затвореном круном од два дука на врху, међу којима је јабука. С десие стране цару, на празном месту, стоји Сф|. с деве 1||»к и то 1|)> у монограму а к врло ситно. Врх обојега стоје титде. Између предњих ногу коњу стоји нека шара, за коју се мени чини да је најприличније мислити да представља траву иди џбунић; испод главе коњу у углу при венцу којем је описана ивица новца, има друга шара, која очвеидно представља траву. Горња разлика и овде се види у толико, што је у она два ■у којих је двоструки круг око главе Исусове, врат коњски иешто дебљи и тиме виши.