Otadžbina

РЕОРГАНИЗАЦИЈА НАШЕ ВОЈНЕ СНАГЕ

113

да је, у ма којој грани унутраипћвга живота и развијћа н>енога, опасно поремети и поколеба. Јер, пре свега, најмаше је у интересу војске, да војни буџет буде узрок штетног застоја или, што би још горе било, опасног поремећења, у ма којој гранм, унутрашњега живота земље као целине — тог а пеобходнога базиса, и за интензивност и за истрајност земаљске војне снаге у рату. Осим тога, војник је у првом реду позван да зна, на шта ми и хоћемо да свратимо нарочиту пажњу читаоца, да редован војни буџет далеко није алФа и омега материјалних средстава, које земља ставља на расположење, за образовање, свестрану материјалну спрему и нужно развијће њене целокупне војне снаге ; но, да је он, редован војни буџет, један део само земаљских материјалних средстава за ту цељ, те по томе, да није ни потребно захтевати такво растење његово, које превазилази материјалну моћ доба када се одређује. Нема ни једне земл 3 е, која редован војни буџет сматра као једини материјални извор и основ, за образовање, свестрану материјалну спрему и нужно развијће целокупне земаљске војне снаге ; нити, ма у којој земљи, редован војни буџет у опште може бити толики, да се са њиме подмире све горепоменуте потребе целокупне земаљске војне снаге, у мери која је за рат потребна. Сама материјална спрема целокупне војне снаге ма које земље, куда долази : наоружање, са припадајућом му муницијом и другим потребама и приборима ; тврдиње, са њиховим наоружањем и другом материјалном спремом ; и. т. д. и. т. д ; у мери, која је дотичној војној снази потребна за рат, преставл>а капитал, који несразмерно превазилази количину могуће највећег редовног војног буџета дотичне земље. То је и узрок, те се у свакој земљи, материјална спрема целокупне војне снаге — у мери, која јој је за рат потребна, намирује не из редовног буџета војног, но из сасвим других државних Отаџбина X.. 37. " 8