Otadžbina

НАРОД И РАДИКАЛЦ

049

Уз ово ваља нам поменути и ону радикалну горку неследственост,ону тужпу назадност у њиховим појмовима и раду, ко.ја ће без сумње остати потомству као идеал песледственог и шарлатанског рада за сва времена. Докле радикали на сва уста проповедају да ваља народу сву власт у шаке изручити, отевши је нз руку бирократије, дотле на просветном земљишту заводе најгнуснији облик те бирократије ! Најновија ревизура са по све не само неограниченом и неодговорном влашћу, но шта вшие и са потпуно папском непогрешивошћу, колгЉо нам је нознато, дело је самоуправоваца радикала! Пођимо дал,е. У 16 броју »Самоуправе" од ист. год. некакав »ипиз® радикал говори нам о просвети, па не ће мода и парада. Хоће да се укину ниже гимпазнјс и реалке итд. а воћ у 22. бр. парадишс се у велико са школским надзором. Ту се захтевају, три врсте надзора: Кајмакамлијски или државни, учитељско-управничга и општински. Но разуме се да би само први био од стварне важности, јер би педагого-радикал као стручни кајмакамли надзорник унраво чуда чинио. 11о да не будемо неправедни. На тој црној таблици радикалне неследствености и гаеиртљања, има по нека и бела тачка од којих нам једну за сад ваља поменути. У скупштинском раду, који је изложеп у 22. бр. »Оамоуправе« приликом дебатс о судијским платама, међу осталим радикали нам веле, да се за већс плате нс могу купити карактерни људу. Тако ,је ! Ми се с тим нотиуно слажемо, само бисмо запитали радикале, да ли сс већом илатом могу купати карактерни и добри наставници и учитељи, у опште, н са добрим дијурнама (са чега и јест грабеж око ревизуре) добрии савесни ревизори? Да ли се с толиким парадама и падзорима могу стварати савесни и патриотични радници и учитељи ? На ова нам питања у иеколико одговарају радикали у 23 броју „Самоуправе сс где се претреса предлог о надзору школском. У томе се броју збори о стручшш кајмакамли-педагошким надзорницима. Хоће се да те месије буду само ђаци наше учитељске школе (»кад се пре потурчи а кад чалму зави«), јер су оии исихолози и педагози (јадна психологија и педагогија на кога су спале !). А ио себи се разуме да се из тога сви остали непозвани иркључују, и само учитељи педагози могу бити кајмакамлч надзорници. Наша намера није да разуверавамо ту наивну радикало-учител.ску секту о заблудама које с.у врло природне људима са веома ограпиченим знањем и никаквпм искуством. Ми на послетку нећемо им порицатп ни оно што сами кажу у додатку к 24. броју »Са-