Otadžbina

650

НАРОД И РАДИКАЛИ

моуправе С! , како је учитељ капитал знања, како од њега зависи просвета итд. Не, ми ћемо нустити нек се те наивчине сити нахвале и добро се напитају заблудним својим хвалама. Само ћемо напоменути нешто што нам баш некако мало чудновато изгледа. Г. Ст. Поповић, говорећи у законодавном телу о спреми учитељској вели: да од 170 учитеља који су свршили учитељску нашу школу, има их. 4 8 одличних, 22 врло добра, 58 добрих, 1 слаб и 1 рђав (ех како се то баш деси но један). Нама је мало за чудо отку^а она 22 врло добра, а још нам је чудније откуда 58 добрих, и на послетку не можемо да се начудпмо откуда и онај један слаб, а откуда један рђав, једва да можемо и појмити, кад су то свс сами психолози и педагози, који. располажу са чудотворном методом, којом се може свако свачему паучити ? ! Нама је за чудо како ти сви од реда нису одлични, па шта више, ми се чудимо како у оним местима, где се налази барпо таки један „капитал знан,а <( (јадници, они ни појма немају о томе шта то значи знати) нису већ до сад и најсиротнији сељаци постали таки исти каиитали знања. (Нема сумње да је и најпростији сељак много паметнији од ових паивчина). Хајдмо даље. У 82. бр. радикалског органа од године 1881. стоји нешто што управ изненађује читаоца, коме јс позпато да то нешто ппшу оии људи , који нам мало пре претише са оставкама, ако им се боље не плати. У томе нам броју хвале радикали на дуго и широко стручап кајмакамли надзор којим би се јсдино , поњпхову мњењу, могло оценити колико је школа учинила за живот, како се то тражи упуством г. министровим; али се веле ипак може одобрити што се за сад тај благодетни надзор није остварио и то једипо штедње ради! Ето, видите како и у педагогији по кашто може бити патриотизма ! Радикални, дакле, патријотизам дозволио је да се треиутно одложе кајмакамци на просветном пољу , али ипак њима је неправо што морају до тог доба да гледају како незвани ревизори не уме.ју да питају децу! И у 83 броју баца се нека анатема на некаког ревизора за то, што ни.је питао но оном калупу како су они научили, п како су им казали њихови учитељи да треба мислити и. говорити. А у 84 броју опет се критикују рсвизори , а чега ради то се већ зна , па у том критиковању радикало-педагог вели да рачун „бистри" и развија памћење! Ето како нам причају радикало-психолого-педагози! Говорити о бистрењу иамћања не само рачуном но ма чим на по се и свиме у скупу, психолоиша је заблуда прошлих векова, којој је тек сад