Otadžbina

СТАЊЕ ЗВУКА ПРИ ПОКРЕТУ.

»Нису се убили, »Већ су се љубили, »Мушко чедо родили. »За руку га водили«.... — Е није него још нешто ! — рече Миленија срдито... Дуго су се шалиле.... Било је глуво доба кад су се разишле. Ништа се није чуло осим попка где пева; ништа се није видело осим по ког светњака.... Све је друго заспало (Наставиће се)

СТАЊЕ ЗВУКА ПРИ ПОКРЕТТ Кад се возимо на железници са две пруге, онда смо у стању, да посматрамо једну врло интересну звучну аојаву. Интересна је са научног гледишта, а иначе ретко ком пада у очи. Ова се појава дешава само онда, кад се сусрећу два воза у ходу, па обе локомотиве пиште. А састоји се у овоме : Висина звука од локомотиве пашег воза остаје иста од иочетка пиштања па до свршетка ; звук пак у локомотиве оног другог воза, који пролази поред нас, аостаје у оном тренутку, кад мимо нас арође, ппжи Што год возови јуре већом брзином, то је ова разлика у топу све већа. Најприметнија је кад су возови брзи, и кад јуре свом силом — тад износи цео тон. (Овде треба имати на уму , да локомотиве пиште у овом случају равно.черном висином звука, а не мењају је , као што је случај код лађе). Како се објашњава ова појава? Висина звука, као што је познато, зависи од брзине треперења звучнога тела. Што тело, које издаје звук, брже трепери, тим је и звук виши. — Што јаче затегнемо струне на гуслама, то оне брже трепере, те зато и издају виши тов. Кад при певању утањимо гласом, ми онда затегнемо грленим мишићима гласне жице јаче, те онда брже треиере. Кад пустимо ФонограФ, да се окреће оном истом брзином, којом се је окретао при примању песме на штањол, он ће нам поновити песму истим гласом, као што је и певана. Но, ако га пустимо да ради брже, он ће нам опет поновити исту песму, ал само вишим гласом ; ако ли га пак пустимо , да ради лакше , он ће је поновити нижим, гласом. Итд. Овако је, кад се имају у виду само звучна тела, без обзира на уво. Ну, кад се узме у обзир и уво , онда стоји ствар са свим друкче.