Otadžbina

СТДЊЕ ЗВУКА ПРИ ПОКРЕТУ

543

лике свега до 1875 звучних таласа. Према томе сваки ће талас заузимати 176 мм. у дужину и долазећи у уво један за другим брзн1 ном од дела секунде — т. ј. 1875 таласа за 1 секунду. 187о Рецимо сад, да се стане наш воз на један пут покретати ка оном другом возу, и то брзином од 22 метра у секунди (око 80 км. у сату, што по кад кад долази само код „муњевитог воза к ). Онда ће очевидно у наше уво долазити звучни таласи брже један за другим, јер ће им уво ићи у пресрет, те ће их тако рећи скраћивати. — Уво ће сада за 1 секунду место 1875 звучних таласа примити 2000 таласа. Онај вишак од 125 звучних таласа, то је онај број таласа, који пада на оних 22 метра, које је прешла локомотива у напред за 1 секунду. Уво је на овај начин приморано, да за једну секунду прими и онај број таласа, који би примило, да је остало на пређашњем месту у миру (1875) и још оних следећих 125 звучних таласа, који су са находили иза ових, и који би тек у г току 125 идуће секунде (у времену од делова те секунде) дошли у уво 1875 један за другим. — Кад се сад однос 2000 према 1875 скрати са 125, онда се добива однос 16 : 15, а то је баш уараво иола, тон а. Јер, као што је познато у науци о звуцима, интервала, која стоји у односу као 16 :15 равна је управо иолутону; док односи 9:8 и 10:9 дају цео тон. Према томе је дакле јасно, да ћемо пиштање оне друге локомотиве — кад се будемо кретали к њој сталном брзином од 22 м. у секунди — осетитнти за 1 / г тона више, но што је оно у суштини. Ако сад наш воз продужи кретање са истом брзином п даље, онда ће висина звука остати иста, док год не дође наше уво упоредо са пиштаљком оне локомотиве. Но у оном тренутку, кад мимоиђемо пиштаљку оне друге локомотиве, наступа са свим обратна појава. Оад уво отиочиње да се одмиче од звучног тела, те с тога и сваки поједини звучни талас да прима доцније — оно сад тако рећи продужава таласе. На тај начин уво не прими у идућо.ј секунди 2000 звучних таласа, као што их је за време примицања примало у свакој секунди; не прими шта више ни оних 1875 нормалних звучних таласа, који се у свако.ј секунди отисну од локомотивине пиштаљке — већ прими само 1750 звучних таласа (т. ј. 1875 — 125 = 1750). Наша бубна опона дакле сад ређе трепери, но у прошлој секунди. Ово смањивање треперења бубне опоне стоји у односу као 2000:1750 или 8:7, а то је нешто мало више но цео тон (јер већ 9:8 даје цео тон). ОТАЏБИНА ЕЊ, ХУШ. ОВ. 72 -ГА 36