Otadžbina

СТЛТИСТИКА ПАРШ1Х МАШИНА У КРАЉЕВИНИ СРБИЈИ

643

СТЛТИСТИКА ШШЋХ ШЛШИНА 7 КРАЈШИНИ СРБИЈИ

(из годишњег извешћа за 1886 аустроуг. коноула 1. А, фон Стефани) „Г. фон СтеФани — вели »УоЉвлуЈгЉзсћаЛНсће ЛУосћспвсћгЈИ, Вс1. VIII, стр. 104 — учинио је први покушај да састави статистику оних радња у Србији, које се раде парном снагом. Овај његов посао веома је савестан и вероватно потпун.« Сдажући се са том оценом иољ. привредног часониса, ми држимо да ћемо учинити услугу нашим читаоцима, ако им у српском преводу саопштимо ту занимљиву студију пс^штованога г. фон СтеФани, онако како смо је нашли у в Уо1к.чллтчћзоћаШсће \\'"осћепасћгШ.« Србија има најмање 225 парних казана. Са свим тачно не може се број одредити због дађа које плове не само дуж српских обала, него и других држава. Од горњега броја служе 124 парна казана за грађење и експлоатацију саобраћајних срестава (жељезница и пароброда), '60 их има у парпим млиновима, за Фабриковање војних потреба 8 (ерпска влада има свега 18 парних казана), за Фабрикацнју шпиритуса 8, за стругаре 5, у парним пиварама 7, у рударству 6, у пољској привреди 6 (или 8) у парним купатилима 5, за Фабрикацију дувана 2, у штампаријама 2, у парним цигљанама 2, за Фабрикацију кожа 1, за Фабрикацију чешљева 1 , за Фабрикацију цемента 2 и за Фабрикацију чохе 1 казан. Као што се види поједини намештаји парних казана служе кумулативно разним гранама послова. У 18 случајева унотребљава се пара непосредно (пулзометри и купатила), у 17 случајева употребљена је пара и непосредно и за кретање машина (фабрике за шпиритус, пиво, дуван) а у свима другим случајевима нара служи само за кретање машнна. Од 225 парних казана 123 служе локомотивама (односно машинама паробродским) и локомобилима, а. само 92 сталним машинама. За 10 казана не зна се где су правл .енн, 141 казан је из Аустроугарске (међу њима 108 у паробродима), 22 из Инглеске, 43 из Немачке (од последњих 40 за жељезничку потребу). У години 1886 приновљево је 6 парних млинова, једна Фабрика дувана, и два парна купатила. I. Жељезнице. Друштво за ексилоатацију државних жељезница има 25 великих п 4 мале локомотиве од којих су: 17 из сакеонске Фабрике за машине у Кемницу од 1883 п 1886, 4 из машинске Фабрике у Еслингену, од 1887, 4 од Г. Сигла у Винер-Најштату 1884 (све 4 за главну