Otadžbina

170

О ЗЛКОНИМА ДРУШТВЕНОГ РАЗВИЋА У СРБА

већа држава у свету. Још ћу напоменути само оно, што свакн добар ђак основне школе знаде, на име, да је Дејок ујединпо мидска илемена и створио државу, да је Кир ујединио Парска нлемена и кољена и тада завојевао стари свет или како се Јевреји делили на 12 кољена и под управом родоначелника и жречева, трпили насиља ситних околннх народића. а кад се споила племена уједно под Давидом , она су представљала једну величину и снагу и створила своју духовну књижевност, која и данас својим дахом храни милионе милиона људи, али кад се изнова поделила на кољена усљед насиља централне владе њих су разселили по читавом свету. Цар Византијски Маврикије ири крају шестог века у стратигону ириповеда о Словенима, како се они деле на безбројно мноштво племена и свако племе има свога родоначелника-кнежића ; кад би се, вели. он, та племена ујединила, Словенп би постали страшило за имнерију. С тога међу њима треба обдржавати, — тако он саветује Грке, — раздор, дизати једна противу других, завађати их или једна митом придобијати за империју и у опште старати се да се она не уједине, јер њино уједињење донело би пронаст империји. Каква наивност ! Као да се могу зауставити токови река и као да се може зауставити цветање биља у пролеће ! У каквом се стању налазили наши предци у шестоме веку, можемо судити по стању оних племена, која се још налазе у номадном или најннжем земљоделском стању, и о којима, у своме околосветном путовању вели Дарвнн, да би за њих била срећа, кад би их на силу ујединио какав разбојннк налик на Нимрода, или налик на Арабска сточарска племена или налпк на Шкипска племена. која немају појма о отаџбини, него знаду само за свој род, свој фпс т ј. своје племе. Поступним развитком из родова у племена, и из илемена у карод, стално се н редовно развијају народи и народности и такве су