Otadžbina

I

540

дневна свет.10ст и учионица

глобима, на школској табли, и где се експериментише, а пре подне, где се вшпе чита, и где је више усмене наставе. 5. Источни аоложај учионице је у погледу на осветљеље неповољнији за школсне цељи од свију досадањпх. Учионица је овде осветљена цело пре подне, до 9 сати од прилике, непосредном сунчаном светлошћу, која у учионицу долази с полулева спреда, доцније с благом расутом дневном светлошћу. После подне је у залатку. За то је опасност, да ће после подне, особито последњег часа, бити слабо осветљена и то како на мутним тако и на ведрим данима: на мутним данима због мало сеетлостп у опште, а на ведрима због тога, што је ваздух пред вече непровпдљнв од многе прашпне у н ему. — Учитељев сто и школска табла у овом случају налазе се на јужној страни. Карте и слике долазе на јужни и западни зид. те је и с те стране неугодност, што земљописне карте не могу ни у ком случају да се вешају на северни зид. Ни остали здравсгвени услови нису бог зна како повољни код овог положаја учионице. Тнко зраци јутарњега сунца врше овде свој благотворни утицај само један или два сата, и то под врло оштрим упадним углом; полудневни зраци никад не обасјавају ову учионицу. Зими су овс учионице заклоњене од северног ветра, ал" за то нису од ладног североисточног и од суве устоке, која бије учионицу свом снагом. За то су често ове учионице исто тако ладне и равномерно загрејане, као исеверне: доњи слојеви ваздуха остају вечито ладни, те су ноге у ученика ладне, а глава врућа. А од колике је ово штете за здравље, није место овде да се расправља, Лети су ове учионице пријатне. јер су већ од 9 сати пре подне у залатку. У овим учионицама не треба никако држати после подне часове из лепог гшсања, цртања, геограФије, ситног и финог ручног рада, и других предмета, за које се изискује оштро гледање. Нарочито за време последњег часа треба бити врло обазрив у овом погледу. Ове би учионице биле најбоље за разреде, који не би имали наставу после подне. Најбоље је, да се ове учионице не узимају за редовну свакодневну наставу, но само изузетно : за гимнастику, за наставу из певања (без нота), декламовања, и у опште за усмену наставу, где се не изискује оштро гледање, или за вечерње часове при вештачком осветљењу. 6. Затхадни аоложај учионице је још неповољнији и од источнога. Ове су учионице цело пре подне у залатку, с тога су на мутним данима недовољно осветљене. То је велики недостатак, јер је пре подне главна настава, где се врло често захтева оштро гледање, као при читању, писању, земљопису, и т. д. После подне су осве-