Otadžbina

I

дневнл свет.10ст ii учионнца

541

тљене довољно, но светлост долази с полулева са зади, те није удесна за писање и цртање, а баш лепо писање и цртање, као лакши дј ховни предмети, често се раде после подне. — Учитељев сто и школска табла стоје на северној страни, те земљописне карте и слике могу се вешати на северни и источни зид, и то је добро. Остали здравстввни услови нису баш неповољни. Учионица се зими загрева осредње, јер није на удару северним и источним ветровима; но није изложена ни јужним ветровима, сем југозапада. Најбоље је и ове, као и источне учионице, узимати само за изузетну, а не редовну свакодневну наставу. 7. Североисточан ио.њжај учионице је неповољнпји од свију досадањих. У нашим пределима, и у свима где живе Срби и Хрвати. за време наставе не дабивају ове учионице никад непосредну сунчану светлост. На мутним данима иису довољно осветљене ни пре ни после подне. После подне је опасност, да и на ведрим данима не буде довољно осветљена. — Учитељски сто и школска табла дошли би са северозападне стране, те би се карте и слике морале вешати на северозападни и југозападни зод, и тако и с те стране не би ове учионице биле баш са свим удесне. Остали здравствени услови би тако исто били неповољнн у ових учионица, као и светлосни. Северни ветар би их био косо, североисточни баш цравце у прозоре, а источни опет косо. С тога би се зими ове учионице грејале врло тешко и врло неравномерно. Лети би било у њима ладовине — и то им је једина добра страна. Североисточне учионице су с тога са свим за одбацивање; или ако се морају употребити онда само изузетно. 8. Северозааадни иоложај учионице је тако исто неповољан као и североисточни, п тако исто је за одбацивање, као и онај. 9. Северни иоложај учионице је најнеповољнији од свију. У нашим крајевима, а и у свима где живе Срби, ове учионице не добивају никада ни лети, кад сунце гради највећи лук, непосредне сунчане светлости. Светлост је у њнма до душе врло равномерпа целога дана, и кад би само равномерност светлости преко дан би 1а меродавна, онда би учионице с овим положајем биле најбоље од свију (као што неки и узимају). Но ми смо раније доказалп, да равномерност светлости у учионици ареко дан ннје неопходан услов за добро осветљење дневно. Он није пи главан услов. Главна је количина. светлости, а уз то и њен упадни правац. А колична светлоети у овим учионицама је на облачним и маглоаитим данима баш врло малена, особито на оним местима, што су удаљенија од прозора. Даље ова је светлост сама по себи већ сувише блага и расута, те се од учионичиних дуварова и од тавана одбија веома