Otadžbina

544

ДНЕВНА СВЕТЛОСТ И УЧИОНИЦА

дечије очи, но учитељево место и табла, што смеће наставу, и од штете је дечијем виду. — Но нису овде могли бити од пресудног значаја ни иедагошки разлози. Јер у овим учионицама учитељев сто долази с јужне страие, те за то земљописне карте с јужне и западне стране, што је противно педагошким захтевима. — Исто тако нису могли бити од пресудног значаја ни остали здравствени и климатски разлози. Јер, у колико су ове учионице пријатне лети, у то.шко су непријатне зими. што су нзложене сувој устоци и ладном северопсточном ветру. — И тако нема сумње, да су једино од пресудног значаја при одлуци за источни положај учионице могли бити хпгијенски разлози о благотворном утицају јутарњих сунчаних зракова. Но ово је, по нашем мишљењу, са свпм неоправдано и погрешно. Ми смо далеко од помисли, да поричемо благотворни утицај јутарњих сунчаних зракова у оиште. Али - нека нам хигијеннчари то не узму за зло — ми не верујемо у свемоћ јутарњих сунчаних зракова. Ми не налазимо разлога, за што баш јутарњи зраци да утичу на човечије здравље више, но они доцнији нреко дан. Ми бисмо чак били наклони да верујемо — кад би нам били познатп и други докази за то — да сунчани зраци из јутра и пред вече, за то што к осије падају, имају у самој ствари слабијег и краћег утицаја на природу. но зраци око подне. Већи утицај јутарњих зракова није битан и трајан, но је само односан и иривидан; више пада у очи, а нролазног је карактера. Ми би смо рекли, да ту код људи и животиња психички моменат игра главну улогу. Она свежина, која се осећа при раду и шетњи рано у јутру, нма више да се припише свежини и чистоти јутарњег ваздуха и умереној топлоти, и што су тада и тело и дух одморни, што су свежији и прпјемчивијп за спољње утиске, и што брже и јаче реагирају на њих — но што то има да се припише неиосредном утицају јутарњих сунчаних зракова. А ти условн могу вршити благотворни утицај на децу и у другим учионицама, а особито у југонсточним и јужним. Ми, као што рекосмо, нећемо да са свим одричемо благотворни утицај јутарњих зракова, нарочнто због оног психичког момента, који се у педагогији не сме превидети; али ми тврдимо, да тај разлог није од толиког значаја, да само с тога можемо огласити источне учионице за добре. — Кад би се баш и признала свемоћ јутарњих зракова, опет то не би било довољно, да се источне учионице, са свим њиним осталим манама, приме као добре. Јер овде се мора имати н ово двоје у виду: прво, дете ир&во јутро и не проводи у школи, но код куће, а у школу долази тек, кад