Otadžbina

ДНЕВНА СВЕТЛОСТ И УЧИОНИЦА

545

бро осветљење, веп јачина светлости. А баш с обзиром на јачину светлости северна страна је са свим за одбацивање, јер даје на мутним данима недовољно светлости. Јужној се страни пребацује, да даје сувише светлости. Али тај недостатак није ни приближно онако опасан, као недостатак северне стране, што даје недовољно светлости. Сувишна јужна светлост на ведрим данима може се лако завесама и другим направама ослабити, но слаба северна светлост на мутним данима не може се ничим појачати — ако већ нећемо да палимо у учионици лампе у подне. — Што се тиче равномерности светлости у учионици у датом тренутку, ни ту не стоји северна страна боље од јужне, јер на мутним данима посве су у тами она места у северним учионицама, ко.ја су даље од прозора, док у јужним учионицама места, која су исто тако удаљена од прозора, довољно су осветљена. Ланг и Реклам су испустили аедагошке захтеве са свим нз вида — јер су им били непознатп. А и с обзиром на педагошке разлоге северна је страна за одбацивање; јер би тад учитељев сто морао доћи са источне стране, те с тога и геограФске карте на источни или јужни зид, што није добро. — Али и с обзиром на остале адравствене услове мора се северна страна ОЈбацити, јер је изложена ладним северним ветровима, и учионпце са северне стране никако не обасјавају сунчани зраци. — Због ових недостатака северне стране и јесу Ла нг и Реклам у својим захтевима остали усамљени. Ни наша »Правила о грађењу ш^ола" нису усвојила северну страиу као добру за учионице, те у члану 5 захтевају: „Собе за цртање, кабпнети, ходници и канцеларије могу бпти на северној страни.'- Ми имамо још да додамо, као што је већ наиред напоменуто, да би и те „собе за цртање" морале да буду што уже, тако, да ученици не седе далеко од прозора. Наше је мпшљене, да северне учионице треба са свкЈи одбацити. Источни иоложај захтевају многи хигијеничари, на н наша »Правила о грађењу школа". која чланом петим наређују: »При мањим школским зградама учионица мора бити окренута југу или истоку. к Међу тим ни ово мишљење, да је источна страна добра за учионице, не да се оправдати, као год ни мпшљење о северној страни. Нема сумње, да код евију хвгијеничара, којн су за источну страну, а с њима и код писца наших »Правпла о грађењу школа", нису могли бити од пресудног значаја чисто светлосни обзири. Јер, као што смо напред показали, ове су учиопице после подне недовољно осветљене не само на мутнпм но чешће и на ведрим данима, а нарочито у варошима и школама поред друмова. Даље у овим учионицама су пре подне особнто првпх часова јаче осветљене