Otadžbina

548

ДНЕВНЛ СВЕТЛОСТ 1Ј У ЧИОНИЦ \

па на југ, па на југозапад, у крајњем случају на исток или запад, а никако на североисток, северозапад, или север. За школска здаља са крилима — „на покој" или »на глагол« — важе ова правила: 3. Код једнокатних здања с осветљењем озго - лиде на југ или север, или југоисток или југозапад. 4. Ако је здање, где свет.шст у учионице долази са стране, онда на прво место долазе здања са лицем с одницима на северозападној страни, а с крилима у правцу на југоисток. Тада су учионице у средњем делу здања с југоистока из дворишта, у ле^.ом . крилу с југозапада из дворишта, а у десном крплу са спољње стране на југозапад; учионице на крају оба крила имају такође светлост с југоистока и изглед у башту. — На друго место долазе здања са лицем с учионицама на југоисток, а крилима к северозападу. Учионице на лицу су с југоистока, а учионице у оба крила са југозапада, и то у десном с изгледом на двориште, а у левом с изгледом у поље — На треће место долазе здања са лицем с одником на северонсток, а крилима на југозапад. — На четврто место долазе здања са лицем с учионицама на југозапад, а крилима на југоисток. — На пето место долазе здања са лицем с одником на север, а крилима на југ. — На шесто место долазе здања са лицем с учионицама н'а југ, а крилима на север. — И најзад на седмо место долазе здања са лицем на исток, а крилима на запад, или с лицем на запад, а крилима на исток. 5. Где се морају градити велике учионице, у које ће долазити светлост са две сгранр, ту је најбоље да школско здање буде окренуто лпцем на северозапад, а крилима на југопсток, или лицем на север а крилнма на југ. У оба случаја и крила и средина удесни су за осветљење са две стране. Овде је место још, да се каже Трајхлерово мишљење односно школских здања. Он тврди, да је много боље зидати више мањих школских здања, но једно велико као касарна, и то како из педагошких и здравствених, тако и из економскнх разлога. 1 ) — Што се тиче коштања, ту сумњамо да ће бити јевтиније више мањих здања, но једно велико. У осталом Трајхлер за ово наводи примере , који заиста његово мигаљење привидно потврђују. Тако у школама у СтеФи и Мапедорфу, у Швајцарској, са по 6 и 4 учионице, коштала је свака учионица по 20.000 Франака ; у Енги са 12 учионица — свака учионица по 40.000 Фр. ; у Цириху једна школа са 15 учионица свака учионица по 60.000 франака. Но и он сам оставља да ову ') Трајхлер, стр. 3 2.